מבוא

עמוד:10

כרך א - מסכת שבת 10 11 - 10 פ"י עמ'ברית דמשק אל יעש איש ביום השישי מלאכה, מן העת אשר יהיה גלגל השמש רחוק מן השער מלואו . כי ום השבת אל ידבר איש דבר נבל, ורק אליבם השבת לקדשו' . והוא אשר אמר 'שמור את יו ישה ברעהו, כל אל ישפוט על הון ובצע . אל ידבר בדברי המלאכה והעבודה לעשות למשכים . אל יתהלך חוץ לעירו על אלף באמה . 3 ך איש בשדה לעשות את עבודת חפצו השבת . אל יתהל ישתה . כי אם היהלואל יאכל וא . שדהאל יאכל איש ביום השבת, כי אם המוכן ומן האובד ב במחנה בדרך, וירד לרחוץ, ישתה על עומדו . ואל ישאב אל כל כל ] י [ . אל ישלח את בן נכר יקח איש עליו בגדים צואים, או מובאים בגז, כי אם כיבסו לעשות את חפצו ביום השבת . אל הבהמה לרעותהבמים או שופים בלבונה . אל יתערב איש מרצונו בשבת . אל ילך איש אחר מעירו, כי אם אלפים באמה . אל ירם את ידו להכותה באגרוף, אם סוררת היא . אל יוציאהץחו הבית, ואם בסוכה יהיה אל יוצא ממנה, מביתו . אל יוציא איש מן הבית לחוץ ומן החוץ אל ואל יבא אליה אל פתח כלי טוח בשבת . אל ישא איש עליו סמנים לצאת ולביא ] ולבוא [ ת סלע ועפר . אל ישא האומן את היונק לצאת ולבוא בשבת . אלבשאל יטול בבית מובשבת . . . . אל ימרא איש את עבדו ואת אמתו ואת שוכרו בשבת . אל יילד איש בהמה ביום השבת ישבית איש במקום קרוב לגוים בשבת . אל יחל איש את השבת על הון ובצע בשבת . וכל נפש איש בסולם וחבל וכלי . אל יעל איש הואל מקום, אל יעלאדם אשר תפול אל ) מים ( מקום מים למזבח בשבת כי אם עולת השבת, כי כן כתוב "מלבד שבתותיכם" . תולדות הלכות שבת חז"ל את הלכות שבת כ"הררים התלוים בשערה ) בסערה ( ", והוספנוגדרה שלפתחנו בה רובימוך ההררים גבוהיםשיחסית להלכות אחרות השערה המקראית היא ארוכה למדי, א פרטים . ואכן הלכות שבת הן מהתחומים המורכבים ביותר בספרות ההלכתית, והספרות שבת מתייחדות גם במידע הקדוםהלכתית השקיעה מאמץ רב בבירורן . הלכות - הפרשנית והרב עליהן . גם במקרא, גם בספרות החיצונית וגם בספרות הרבנית הקדומה מצויים פרטים קירות קצרות על השבת במקורות שמחוץ לספרות חז"ל . סבשמירת שבת . נפתח רבים על המילה "השבת" עשויה להיות גם הפתיחה למשפט הבא . 3

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר