מבוא

עמוד:10

מ ב ח ן ה מ ר ש מ ל ו 10 בעשור הראשון של המאה הנוכחית גדל מספר הפרסומים המדעיים בנושא 1 בספר זה אני מספר את סיפורו של המחקר הזה, ומתאר כיצד פי חמישה . הוא שופך אור על המנגנונים המאפשרים שליטה עצמית ואיך אנו יכולים לרתום את המנגנונים הללו לטובתנו בחיי היומיום שלנו . התחלנו אותו בשנות השישים, בקרב ילדים בגיל טרום-חובה שביקרו בגן הילדים בינג שבאוניברסיטת סטנפורד ; היה זה מחקר פשוט שהעמיד בפני הילדים דילמה קשה . תלמידי ואני נתנו לילדים אפשרות לבחור בין פרס אחד ( מרשמלו אחד, למשל ) שאותו יוכלו לקבל מיד, לבין פרס גדול יותר ( שתי חתיכות מרשמלו ) , שעבורו ייאלצו לחכות, לבדם, במשך כעשרים דקות . נתנו לילדים לבחור את הפרסים הנחשקים ביותר עבורם מתוך מבחר שכלל מרשמלו, עוגיות, כעכים קטנים, סוכריות מנטה וכדומה . ״איימי״, 2 היא ישבה לבדה ליד שולחן כשמולה מונחותלמשל, בחרה במרשמלו . גם חתיכת המרשמלו האחת שאותה יכלה לקבל מיד, וגם שתי חתיכות המרשמלו שתוכל לקבל אם תחכה . ליד הממתקים נח פעמון שולחני, והיא יכלה לצלצל בו בכל עת כדי לקרוא לנסיין ולאכול את המרשמלו הבודד . היא יכלה גם לחכות עד שהנסיין יחזור, ואם לא קמה מכיסאה ולא החלה לאכול את המרשמלו, הורשתה איימי לאכול את שתי החתיכות כשהנסיין חזר . אם הייתם רואים, כמונו, כיצד הילדים נלחמו בעצמם כדי להתאפק ולא לצלצל בפעמון, היו עולות דמעות בעיניכם, הייתם מריעים ליצירתיות שלהם ומעודדים אותם להמשיך, והייתם גם מתמלאים תקווה לנוכח העובדה שאפילו לילדים קטנים יש פוטנציאל להתנגד לפיתויים ולהחזיק מעמד כדי לזכות בפרסים המעוכבים . באופן בלתי צפוי התגלה כי הדברים שעשו ילדי הגן מתוך ניסיון להמשיך לחכות, והאופן שבו הצליחו או לא הצליחו לדחות את סיפוקם, היו גורם מנבא לא רע לחייהם בעתיד . ככל שהמתינו שניות רבות יותר בגיל ארבע או חמש, כך השיגו ציונים גבוהים יותר במבחני SAT-ה ובמבדקי תפקוד חברתי 3 אצל אלה שחיכו יותר במהלך מבחן המרשמלו וקוגניטיבי בגיל ההתבגרות . בגן, נמדדו בגילים 27 - 32 מדד מסת גוף נמוכה יותר ותחושת ערך עצמי

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר