"לבירור רעיוננו מיסודו" רקע היסטורי ופילוסופי

עמוד:13

" לבירור רעיוננו מיסודו " ׀ 13 שם המאמר העומד במרכז עיוננו הוא "לבירור רעיוננו מיסודו" . תנו דעתכם על השימוש בכינוי השייכות בגוף ראשון רבים : "רעיוננו" . אד"ג מעמיד את עצמו בקבוצה אחת עם קוראיו . מקריאת המאמר מתברר מהו אותו רעיון : כולנו אנשים יהודים בני לאום אחד . כבני לאום מיוחד ונרדף זה נולדנו וגדלנו באותה גלות והתחנכנו באותה תרבות יהודית-רוסית . על רקע ניסיון חיינו בגלות הגענו להכרה שסופה של הגלות הגיע . בגלות אורבת לנו סכנה של ניוון והשמדה פיזית ורוחנית . אין תקווה שמצבנו ישתפר . להפך, מצבנו מידרדר לקראת אסון שלא היה כמותו . המהפכה, שרבים מאִתנו קיוו שתביא את הישועה, איננה מיטיבה עם איש, גם לא עם העָם הרוסי . זו מהפכה רצחנית . שליט עריץ נרצח ושליט עריץ לא פחות ממנו קם תחתיו . ליהודים המהפכה מסוכנת יותר, שכן הם שנואים גם על המהפכנים וגם על תומכי השלטון הקודם . גם אם יתבוללו ויזדהו עם האידאולוגיה המהפכנית לא יוכלו להימלט . כולנו הגענו אפוא למסקנה לאומית שהיא גם מסקנה אישית : תקוותנו היחידה לחיים אנושיים היא לשוב לארץ מולדתנו כדי להכות בה שורש ולבנות בה יישוב עצמאי . הארץ רובה עדיין שוממת ויש בה די מקום להקים יישובים בלי שניאלץ לפגוע בזכויות העם הערבי היושב בה . זהו עם עני, מנוצל ומדוכא . נוכל לשתף פעולה ולהיבנות בארץ אִתו יחד כשני עמים חופשיים שווים שיושבים על אדמתם . הרעיון הציוני שאד"ג מכנה "רעיוננו" זוכה להגדרה תמציתית כבר במשפט הפותח את המאמר : "הרעיון מצד תכנו ברור : תחיית עם ישראל בארץ-ישראל" . שימו לב שאד"ג מדבר על התחייה כאילו היא מקובלת על דעתם של כל החלוצים . על סמך מה הוא מניח שגם החלוצים המהפכנים של העלייה השלישית דוגלים כמוהו בתחייה ? אד"ג אינו משיב על שאלה זו, אבל בשעתו הייתה התשובה מובנת מאליה . אנשי העלייה השלישית אמנם דגלו במהפכה הקומוניסטית, אבל כשבאו לארץ כחלוצים בעקבות חלוצי העלייה השנייה נאלצו לפעול כמוהם : לסלול כבישים, לבנות בתים, להתיישב על האדמה ולעבוד אותה, לפתח חקלאות, מלאכה וחרושת ולהחיות את הלשון העברית ואת התרבות העברית . זו התחייה כפשוטה . בפועל לא היה הבדל בין מפעלה של העלייה השנייה ובין מפעלה של העלייה השלישית, ולוּרק מפני שבארץ השוממת לא הייתה ציביליזציה קפיטליסטית שאפשר להשתלט עליה ולחולל כנגדה מהפכה . את הארץ היה צריך לבנות — והיה אפשר לבנות אותה מלכתחילה על יסודות הצדק החברתי . אף על פי כן, מן הדברים שכותב אד"ג בהמשך המאמר אנחנו למדים שהחזון הסוציאליסטי של חלוצי העלייה השלישית בכל זאת סתר את חזונו הלאומי של אד"ג . נראה שלכן קבע בכותרת מאמרו שאת הרעיון יש לברר "מיסודו" .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר