מבוא

עמוד:9

מבוא הוגים כפוקו, דרידה, בורדיה וליוטר . במיוחד בכוונתי להידרש בחיבור זה להיבט המחקרי התרבותי של סוגיות אלה : ( א ) ספרות ומוסיקה : הגדרת גבולות וטשטוש גבולות בין ספרות ומוסיקה, והשלכתם על המתודולוגיה של חקר המפגש שבין שני התחומים ובינם לבין ההגות הדתית . ( ב ) יופי : הגדרת היופי, תפיסות של יופי וזיקותיהן להגות הדתית . המעמד האסתטי של הכרת החושים . ( ג ) יצירתיות : תפיסת היצירתיות האסתטית, ומעמדו של היוצר בהגות הדתית . אני מתייחס לספרות ולמוסיקה בהוראה הרחבה שלהן, ובסוגות שונות : ספרות מקראית, ספרות עממית, שירה וכדומה . אסתט יקה דתית להגות הדתית המערבית האסתטית מאפיינים משלה על אף ההבחנות בין שלוש הדתות . אפשר למנות מאפיינים אלה, התקֵפים לפחות עד לעת החדשה : ( א ) מקור . אסתטיקה היא כושר או דיספוזיציה שאלוהים נטע באדם כאשר יצר אותו . על כן השימוש בכושר זה לאלילות נאסר ונתפס כבגידה . פרקטיקה אלילית נדחית על הסף . אמנות שלושת הממדים, לאמור פיסול, הייתה הדחויה ביותר . כמובן, הנצרות הייתה סובלנית לעתים כלפי פסלים המבטאים מיתוסים דתיים, והכנסייה המזרחית אף 4 עודדה אותם . סובלנות כזו לא הייתה מצויה על פי רוב ביהדות ובאסלאם . ( ב ) אינטנציונליות . על פי רוב היופי איננו נידון בהגות הדתית כערך עצמאי . תמיד הוא תְּלוי אובייקטים, שהם האל ומדרגי הקודש . כתוצאה מכך היופי מועמד כערך לנוכח המחויבות הדתית והמוסרית . בדת המערבית אין כמעט הבחנה בין ״אסתטיקה טהורה״ ל״אסתטיקה תועלתנית ושימושית״ . אסתטיקה אפשרית ( כלומר מותרת ) היא ביטוי ישיר ועקיף של עבודת אלוהים . ( ג ) מרכזיות . על פי רוב הדיונים על היופי לא תפסו מקום מרכזי בהגות הדתית . מאפיין זה נובע במידה רבה מן המאפיין הקודם . ( ד ) פנימיות . יופי חזותי מבטא את החומריות והארציות . הדתות המערביות מעריכות את יופיו של הטבע, שכן הוא לא רק יציר כפיו של האל אלא גם מעיד על קיומו ( ההוכחה הקוסמולוגית ) . אך באותה מידה מצדדות דתות אלה בהערכת הנסתר . אלוהים איננו נצפה ( לכל היותר אפשר לראות את אורו לפי גישות מסוימות ) , ואף הישויות המקודשות הנבראות או הנובעות ממנו ישירות ( ״מלאכים״ ) אינן נראות . על כן פיתחה ההגות הדתית שאיננו נתפס בחושים . את ההבחנה בין יופי ״חיצוני״ ליופי ״פנימי״ או ״יופי אלוהי״, 4 ראו למשל הקובץ & S . H . Nasr ( ed . ) , Philosophy, Literature and Fine Arts, London Jeddah 1982 להלן נראה, שבעולם הדתי המערבי רווחת הצגת היופי כתואר אלוהי . מאחר שהתאולוגיה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר