מבוא

עמוד:14

מבוא - נגעים 14 חוץרואהאדםהנגעיםכלחכמיםשנוכך ? לראותולומותרשיהאמהו,קרובוהכהןוהיהנגעבו ע י ןי ד יע לב א י םה נ ג ע י םמ הי ד יו ע לקרוביונגעילאאףאומרמאיררביעצמומנגעי מיטמאיןאדםבניואין" : ו ח ; שם ח ח ) . כן דורש בעל תנא דבי אליהו זוטא," ( דברים רבה . . . ה ר ע בעל תנא דבי ) . משמעותה של עדות זו איננה רבה, שכן 571'עמ" ( ג,דרכיהםמתוךאלא, בנגעים ם של זקנים, עליאומר זאת על כל מיני תופעות אנושיות, על זיבה, על חולשת עיניאליהו זוטא כך גם במשנת שקלים פ"ה מ"ג גם איננה בחלק מעדי הנוסח שם . הקבון בפרות ועוד ועוד . המימריר אם . חטאיועלעונשהיאשמחלתו , למצורעקודשם ", חוטא " כתובהיההרביעיהחותםמסופר שעל גם שם סתם צרעת נחשבת לעונש על חטא . ,כן בספרא ובמדרשים ,רושנו להלן ( פי"ב מ"ה ) שבכל דיני נגעים במשנה, בתוספתאיהדגשנו בפ,עם זאת תשובה . כללא מצינו את המרכיבים הבולטים בספרות חז"ל של וידוי, הכרה בחטא וכפרה על ידי ,דרכי התשובה המופיעים במסכת יומא ( פרק ח ) ובמקבילות שהבאנו שם אינם נרמזים בדיני נגעים ולמשמעותו של הדבר נשוב להלן . נו לא הכירו משחות יהאם קדמונ ; במקביל אין במקורות התנאיים התייחסות לצד הרפואי של המחלה סיוננו מורה שאפילו שמן זית פשוט הוא בעליוטיפולים המרפאים או לפחות מצמצמים את הנגע ? נ תכונות מרככות ומצמצמות, אך אין זכר לשימוש בדרכי רפואה להתמודדות עם הנגע . העדות היחידה משתמשים התלמידים בידע רפואיבהלהלן ( פ"ט מ"ג ) שבמשנהלהכרה של התנאים הרפואיים היא . רבי אליעזר שם אינו מקבל את כבסיס לפסיקת ההלכה בדבר סיכויי ההתפשטות של הבהרת האבחנה, ואינו מנמק את דחייתו . הצענו שהוא מסתייג מהשימוש בניסיון האנושי לקביעת כללים 2 רפואיים, ועל אחת כמה וכמה שהתנגד לקבוע הלכה על בסיס זה בבלי מוצעב . כפי שנראה להלן חומא שנצטט להלן ( תנחומא לטיפול בשחין, וספק אם הכוונה לשחין שבמשנתנו . במדרש תנ"מרשם" ) , נמסר מידע רפואי דיאגנוסטי, סימן רפואי, לנגע בשער . מידע רפואי כלשהו 63'תזריע ח, עמ,בובר ה וממלא תפקיד בחזית הראואון ההיה אפוא בידי בני הדור, הוא מציץ מחרכי המדרש, אך אי ההלכתית . ותר, והמקדשים השונים הציעו דרכינפוצה בי"מחלות קודש"תופעה זו שלהייתהבעולם הקדום רפואה שונות, מהן על ידי טהרה, תפילה ומתת לאל, ומהן משולבות ברפואה מודרנית . מקדשי כות קודש, אך גםאסקלפיוס, אל הרפואה, הציעו לפונים אליהם שפע של חוויות דתיות, טבילה בבר . היו אפוא בעולם שדגלו בגישהבעולם הקדוםמצויותניתוחים כירורגיים וריפוי בתרופות שהיו והתמודדו עם פגעי ,יתגופנחלהמלפיה המחלות הן שילוב של עונש משמים ושלש"הוליסטית" 3 שטיפלו רק בדרך רפואית או רק בלחשים ותפילותגם המחלה בדרך משולבת . היו . 2 בעולם הקדום היו שני סוגי מומחים לרפואה, אלו שהתבססו על הניסיון האנושי, ואלו ששללו את שיטת התצפיות בטענה ה"מודרניסטית" שאין כאן ממצא סטטיסטי תקף, ותוצאות התצפיות הן מקריות . 3 ; יקיםפולק, רופאים עת ; 1 - 68 הספרות בנושא רבה ביותר . ראו ברנס ואחרים, מדע וספקולציה, עמ' . 182 - 200 לויד, מדע, עמ'

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר