מבוא

עמוד:12

מבוא - טהרות 12 פ"ד מ"ה : ברשות היחיד טמא וברשות הרבים טהור חוזר ונשנה בסדרת משניותספקהבסיסי שהכלל . פ"ד מ"ז ; שם מי"א ; פ"ה מ"א ; פ"ה מ"ג ; שם מ"ד ; פ"ה מ"ז ; שם מ"ט ; פ"ו מ"ד ; מ"ו ; ( בהסתייגות מה ) פירושנו לפ"ו מ"א ועוד ) . ראו הכלל שנוי במחלוקת ( בחלק מהמקרים התוספתא מנסה לאחד כללים, ובעיקר לקבוע היררכיה פנימית ביניהם . בין השאר בפירושנו לפ"ד מ"ז ; פ"הכךועמדנו על,היא משתמשת לשם כך במונח "במה ( במי ) דברים אמורים" פ"י מ"ה . ; ה"ט - מ"ה ; פ"ה מ"ח ; פ"ו מ"א ; פ"ח מ"ג ; פ"ט ה"ח ות למסכתות קודמות ( כלים, אהלות, פרה ) עמדנו על שני מרכיבים המיוחדים להלכות טהרהבמבוא חרדת הטומאה . אחרהיה המרכיב המשפטי הטכני, והדואשר עיצבו את ההלכות השונות . האח ה פיזית של הטומאה כישות בלתי נראית . הישות קיימת ומפחידה ומובילהסהמרכיב השני נובע מתפי ,למשל,לכידות מבחינה משפטית . במסכת טהרות מופיעים שני המרכיבים הללו . כךלהחלטות בלתי לפיה אין לחשוש לטומאה שהביטוי "כל הטמאות כשעת מציאתן" ( פ"ג מ"ה ) משקף גישה משפטית : אחרת היא מדיני ספקותהבפירושנו למשנה אספנו דוגמאות נוספות להלכה זאת . דוגמ . בלתי נראית מא ואחד טהור, הילך באחד מהן ועשה טהרות ונאכלו, היזה ושנה וטבל טהר, "שני שבילין אחד ט ברור שאחד מהם טמא, אבל איננו יודעים מיהילך בשיני ועשה טהרות הרי אלו טהורות" ( פ"ה מ"ג ) . שהטומאה בעין והספק הוא משפטיאף על פיקובעת ששניהם טהורים, זאתשםהטמא . המשנה ובמציאות ברור שאחד מהם ממש טמא . זו עוד החלטה "משפטית" שמתעלמת מחרדת,בלבד כל דיני ספק טומאה שבמסכת ( פ"ז מ"ז ואילך ) מבטאים גישה משפטית המסתייגת,הטומאה . בכלל מובהקת לכך היאהמחרדת טומאה . לעומת זאת משניות אחרות מבטאות את חרדת הטומאה . דוגמ אהיל על אדם . העורב הוהחשש הוא ש,ורב מעופף שבפיו כזית מן המתפ"ד מ"ד העוסקת בעבהמשנה בגלל טיבו החשוד במיוחד . הוא מעופף בשמים וכמובן למעשה אי אפשר להיות בטוחהנבחר לדוגמ שבפיו כזית מן המת, יש בפיו משהו, אך העורב השחור חשוד מעצם ברייתו . גם החשש שמא עף מעל מי שמחפש ,ובכלל,האם הוא בדיוק מעל האדם או סטה ממנו קצתאדם הוא מוגזם שכן קשה לדעת שני המרכיבים,משניות נוספות . אם כןהוא בכן . בשמים עורב שמעליו מבטא חרדת טומאה משתקפים גם במסכת שלנו . דבר 31כגון פ"א מ"א ( , ( הפותחות במספרים ) "משניות ספורות"ריבוי רב יחסי שלישבמסכת טהרות גזרות דור – את התרומהםשה ספקות שורפיישעל ) , פ"ד מ"ה ( םשוויםב מ"ז ( שלושתבנבלה ) , פ" שה ספקות ברשותיפ"ה מ"א ( ש, ) רשימה ללא מספר – ) , פ"ד מ"ז ( ספקות שטיהרו חכמיםאאוש ההרבים, ללא פתיחה מספרית, אבל במקבילה בתוספתא עדיות פתיחה מספרית ) , פ"ו מ"ב ( ארבע נראה שהכותרת מאוחרת ) . כן יש במסכת סדרת משניות ריבועיות ( פ"ז מ"ב ; בדיוננו במשנה – ספקות 8 פ"ח מ"ג ; פ"ח מ"ד ; פ"ו מ"ב ) ) . 666ה"ג, עמ' - ה"אפ"וגם בתוספתא מובאת סדרת ברייתות ריבועיות ( . רגילות במשנה, אבל במסכת שלנו מספרן רב במשניות ספורות,ובמיוחד פתיחות,משניות ספורות יחסית . בפירושנו לתרומות פ"א מ"א דנו בשאלה זו וראינו שבדרך כלל הפתיחה המספרית היא כבראם כי מסכת נגעים נפתחת גם היא בפתיחה דומה והפתיחה שם קדומה ביותר ( הייתה,מאוחרת לפני רבי עקיבא ) . 8 וכן בתוס', פ"ג ה"ט, ארבע דרגות בתינוק .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר