מבוא

עמוד:10

מבוא - טהרות 10 זה זכה לעיבודים ותוספות וייתכן שהקטע נוסף מאוחר יותר, ועל כל פנים הוא עדות יחידאית לאזכור היא "טהרות"א שם מסכת הרי שגםיה"תרומות"ישראליים . אם אכן - הסדרים במקורות ארץתשמו בקיאות הראו שהירושלמי לא עסקבשכן כל העדויות שאסף זוסמן בשקדנות ו,וקשה,שם מסכת תשגם תרומות וגם טהרות אינן יחידו,אפוא,בלימוד מסודר של מסכתות מסדר טהרות . נראה מוד אמוראי של נושאי טהרות אבל לא של יצירה ספרותיתוזו עדות ללי,ספרותיות אלא תחומי הלכה זו או אחרת . אם כי בניגוד למסכתות,כמו כל מסכתות סדר טהרות משניות המסכת כמעט אינן נידונות בתלמודים אחרות ( כלים, אהלות ועוד ) לא מצאנו בתלמודים סוגיות שבהן התלמוד היה צריך להזכיר את משניות זיהינושתופעה – שציטט ברייתא הקרובה למשנה במקום את המשנההמסכת ונמנע מכך ( או . איננו שומעים גם שאמוראים דנים ) במסכתות כלים ואהלות ועמדנו עליה במבואות למסכתות מעשה בחכמים בני הדור השלישי של האמוראים השואלים מובאבירושלמי,בנושאי המסכת . אדרבה בדיני טומאת אוכלין, ולפחות רבי סימון אינו מגיב וטועןאת רבי סימון ורבי יהושע בן לוי שאלה שראשו לא היה עסוק בנושא השאלה ( ירו', שקלים פ"ח ה"א, נא ע"א ) . אפשר כמובן שלפנינו מקרה אך אם הובא מעשה כזה הוא נובע, מן, ( בלתי אופייני ) של רב שאינו דרוך כל הזמן לכל פנייה אפשרית שלאלושנושאי דיוניה קרובים ל,ת . לעומת זאת מסכת עוקציןהסתם, מחוסר עניין כללי במסכ המסכת שלנו, הייתה מוכרת כסמל למשנה נידחת ובלתי נלמדת ( ראו המבוא למסכת עוקצין ) . כמובן עיסוק בפרשה אחת מדיני טהרות, אך היאישהשם "טהרות" אינו מוצדק . במסכת,למעשה שם "טהרות" הוא שמו של תחום הלימוד ולא שלראויה לשם זה כמו כל אחת ממסכתות הסדר . ה המסכת הזאת בדווקא . מונחים מיוחדים ביניהם : מונחים שאינם מופיעים במסכתות אחרות . מופיעים כמו בכל מסכת גם במסכת טהרות 5 פ"ג מ"א – כביצה מכוון ; צמו נמצא שהדין עאףמצוי במקום אחר מחוץ למסכת טהרות,אינוהמונח – לטומאה מקוםאין / יש ; בצורות שונות במקבילות שהבאנו ( פ"ד מ"ג ) ; פ"ג מ"א, מ"ג – פה הראשונה יטהן שיצאוכיו ; המונח קיים במשניות אחרות אבל במשמעות שונהט . פ"ח מ" – עין החרדל כ ; גם מונח זה מופיע אבל במשמעות שונהט . פ"ח מ" – ת משקהורוצצ במקרה זה לא רק המונח ייחודי, אלא גם המשתמע ממנו ( פ"י מ"א ) . – בהיסטםאין עמי הארץ בקיאי כנאמן אך איננו בקיא בסוג מסוים של טומאה שבעצם אינה מופיע במפורשסחריג . עם הארץ נתפ ; בתורה ט ; פ"ח מ" – וכל פרוד א מונח ייחודי למשנת טהרות ( פ"ט מ"א ) , ואיננו – תים מטמאת ) ישה ימים ( אז זיעת הזושלשלשיעור ור לזמן טומאה . שיעור זה שנוי במחלוקת במשנה שם . מופיע כשיע 5 בבעיות הנוסח נדון בגוף פירושנו .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר