מבוא

עמוד:7

מבוא - טהרות 7 כג - יטבמדבר לא גע בחלל תתחטאו ביום השלישי וביוםרג נפש וכל נלמחנה שבעת ימים כל ה ( יט ) ואתם חנו מחוץ השביעי אתם ושביכם : ( כ ) וכל בגד וכל כלי עור וכל מעשה עזים וכל כלי עץ תתחטאו : קת התורה אשר צוה ה' את משה : ( כא ) ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה זאת ח רת : פשת את הברזל את הבדיל ואת הע ( כב ) אך את הזהב ואת הכסף את הנח א באש תעבירוא באש תעבירו באש וטהר אך במי נדה יתחטא וכל אשר לא יב ( כג ) כל דבר אשר יב במים : תוכן המסכת : נושאים עיקרייםהשומסכת טהרות עוסקת לדעתנו בשל טומאת אוכלין . 1 על המבנה הרגיל בסדר שבו כלמסכת שומרתהראשית המסכת מוקדשת לדיני טומאת אוכלין . בכך משנה מוקדשת לטומאה אחת . טומאה בחיי הציבור . 2 טומאת אוכלין, דיני ספק ועם : החלק השני פחות מוגדר . אלבק הציע שבמסכת שלושה נושאים 1 הארץ , ומפ"ח מ"ו סדרת "נספחים" . לדעתנו החלק השני המתחיל בפ"ג מ"ה ונמשך עד סוף פ"ח מ"ו חיים המשותפים בחצר המשותפת וברחוב . מכאן האבחנה היסודית בין רשותעוסק בטהרה בתחום ה לבין רשות הרבים . ברשות היחיד אדם בביתו, עליו להימנע ממצב של ,שבה מחמירים יותר,היחיד ספק, ובידיו לבצע זאת . עצם הספק הוא בבחינת מחדל, ולכן כל ספק דינו טמא, ויש בכך מרכיב של ב היה בעייתי הרבה יותר . אם נחזור לבית שני הרי שהיו רמות שונות שלקנס . ברשות הרבים המצ הקפדה על טהרות . כל שכבה ראתה בחברה האחרת חברה עבריינית שאי אפשר לסמוך עליה . הנים הצדוקים, וודאי שלא על חכמים . צדוקים פקפקו בשמירת הטהרה שלוהאיסיים לא סמכו על הכ נו היום ייתכן שהפקפוק ההדדי היהיטהרת עמי הארץ . בעינמי שאינם צדוקים . חכמים פקפקו ב אבל כל החומרות שאנו מכירים ,מופרז . לפרושים, לצדוקים ולחכמים היו הלכות שונות בפרטים לעמי הארץ לא היו,נו חסר ) מצויות בתוך עולמם הכללי של חכמים . יתר על כןיודאי המידע שבידובו ( ולמעשה,דש היו מועטיםורת חולין לטהרת תרומה ולטהרת קהלכות שונות, וגם ההבדלים בין טה 2 חגיגה פ"א מ"א ואילך ) משנה,זניחים למדי ( . כפי שכתבנו בנספח למסכת חגיגה, בממצא הארכאולוגי ועל טהרת המת בפרט . ,דאי שגם עמי הארץ שמרו על טהרה בכללווקרוב לו,מאות ואלפי מקוואות כשם ,הארץ ) היה נחשב להקפדה לא היה מספק בעיני חכמיםאבל מה שבעיני הציבור הרחב ( עמי שצדוקים חשבו שמה שחכמים עושים איננו הקפדה נאותה . 1 . גם נויסנר, טהרות, מקבל חלוקה זו, תוך 29 - 30 ; פורסטנברג, טהרות, עמ' 792אלבק, טהרות, עמ' שהוא מדגיש שהחלק השלישי מאוחר יותר ונכתב כדי לגבש את שני החלקים השונים ליחידה אחת . 2 ראו המבוא והנספח למסכת חגיגה, וראו המבוא למסכת פרה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר