מבוא

עמוד:9

מבוא - כרך אליםכ 9 פ"ט מ"ז ) אינו מופיע במשנת כלים, גם במקומות שבהם למעשה נעשה שימוש בכלל זה, אך הוא מופיע בתוספתא ( ראו פירושנו לפ"ד מ"א ; פכ"ב מ"ה ; פכ"ז מ"ז ועוד ) . בפ"ב מ"ד המשנה מדברת על ) . משנה ו 075שמדובר במשפך מתכת ( פ"ב ה"ד, עמ'משפך, והתוספתא מבהירה את הצד המשפטי בפרק ב מדברת על סרידה או טבלה, והתוספתא מוסיפה שיש מתחת לשולחן פותח טפח ( פי"ג ה"ג, 9 ) . על תופעה זו עמדנו בעוד כמה משניות 016עמ' . לעתים רחוקות הכלל שבתוספתא מעורר חשד ונראה מלאכותי במקצת . כזה הוא הכלל שכל העשוי שמש עם הקרקע אינו מקבל טומאה ( ראו פירושנו לפי"ב מ"ה ; תוס', כלים בבא מציעא פ"ב הי"א, ל ) . 485עמ' חוץ מהפרק הראשון כל המסכת מתמקדת בכלים ובדיניהם השונים, כמעט מבלי להתייחס לשאלות , ולדבמשא, מגע, מדף וכו' . גם עצמת הטומאה ( אב הטומאה – טהרה אחרות, כגון כיצד הכלי ניטמא כו ) נושא החטיבה הוא ההבדל בין הטומאות - ( פרקים כ 4וכו' ) כמעט אינה נזכרת . רק בחטיבה מס' השונות . הבחנה זו חוזרת בעוד משניות בודדות . המסכת כולה עסוקה בבירור מקרים שונים, והכללים די והןשבה מעטים, וחלקיים . בכל ששת סדרי המשנה מופיעות הלכות כאלה העוסקות במקרה ייחו מכונות "הלכות כזואיסטיות", אבל נראה שאין עוד מסכת שהמקרים הללו תופסים בה מקום כה מרכזי והכללים בה מועטים . מונחים מיוחדים במסכת כלולים ביטויים או מונחים ייחודיים רבים יחסית, כגון "חזר להיות" ( פ"א מ"ה ) , "מיטמא ) , "עטרת 275בנות" ( תוס', כלים בבא קמא פ"ד ה"א, עמ'במגע" ו"מטמא באויר" ( פ"ד מ"ג ) , "תנור של כירה" ( פ"ה מ"ג ) , "טירת תנור" ( פ"ה מ"ג ) , "העשויי לכך ולכך" ( פ"ג מ"א ; פ"ח מ"ב ; פ"ט מ"ח ועוד ) , "סתימה ולחוץ" / "סתימה ולפנים" ( פ"ח מ"ח ) , "ישיבת הבלן", "ישיבת הצבע", "ישיבת של שולקי ה של שולקי זיתים" ( כלים פ"ה מ"ה, מופיע גם בעדיות ובפרה ) , "שניזיתים" ( פ"ח מ"ט ) , "מוסף יור מ"ה, אף שהדין - ) , "סוף משקה לצאת" ( פ"ט מ"ד 775שעורים" ( תוס', כלים בבא קמא פ"ז ה"ב, עמ' עצמו מופיע במקבילות אבל במונח אחר ) , "מלא פי מרדע" ( פ"ט מ"ז ) , "טומאת נפש" ( פי"א מ"א ; תוס', ) , "מיצה של שיפון" ( פ"ט מ"ח ) , "מיצה של קנה" ( שם ) , "מלא 875ה"א, עמ'כלים בבא מציעא פ"א 10 מיצה" ( שם ) , "כוש ניכנס ויוצא" ( פ"ט מ"ח ) , "שכן מקיימים" ( פט"ז מ"ב ובתוספתא ) , "מפני שבטל העיקר ובטלה הטפילה" ( פי"ט מ"י ) , "מטמא ומטהר אפלו עשרה פעמים ביום" ( תוס', כלים בבא מציעא נתכוון לשומרו טמא" ( תוס', כלים, "לאו בפירושנו לפ"כ מ"ח ) , "כדרך קבלתה" ( פ"כ מ"ה ) פ"א הי"ב, רא ) . 095ה"ג, עמ' - בבא בתרא פ"א ה"ב ) , "הבאין 575מונחים מספר מצויים רק בתוספתא, כגון "אהל השרץ" ( כלים בבא קמא פ"ו ה"ג, עמ' ומופיע בכלים ובתוספתא בלבד ) , מונח של התוספתא 285במדה" ( כלים בבא מציעא פ"ד ה"א, עמ' 9 א ; פ"ה מ"א ; פ"ח מ"ב, מ"ג ומ"ט ; פ"ט מ"ג ; פי"א מ"ו ; פט"ו מ"ג ומ"ו ; פי"ז מ"ז ; פכ"בפ"ג מ" מ"ד, מ"ט ומ"י ; פכ"ד מט"ז ; פכ"ח מ"ב, ועוד . 10 "גמר שלא" הוא מונח המקביל ל"שכן מקיימין", משנה כלים, פט"ז מ"ב ; תוס', כלים בבא מציעא ) 485פ"ה הי"ג, עמ'

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר