מבוא

עמוד:8

מבוא - ים כרך א כל 8 שנשברו, והסיומת של פרק יב מוזרה שכן היא עוסקת בכלי עץ ולא בכלי מתכת . אם פי"ג מ"א עוסק ומתחבר ישירות גם הוא בגמר מלאכה של כלי מתכות, הרי שהוא מתאים למבנה הכללי של המסכת, לסוף פרק יב . מעתה יש להציע שהברייתא משמרת את התפקיד הקדום של קטע הלכתי זה . בסוף הדיון בכלים שנשברו מובאת הגדרה מהו גמר המלאכה של הכלים הנדונים, אבל במשנתנו הוסב הקטע לעניין אחר ( כלים שנחלקו ) , על מנת שישרשר את פי"ב עם פי"ג לרשימה אחת של כלים שנשברו או שנחלקו . זו ראיה נוספת לקיומה ולסידורה של "מסכת כלים הקדומה" . בפירושנו ראינו שהצעה זו פותרת גם בעיה פרשנית במשנה . כנגד העדות על מיעוט העיסוק התלמודי במסכת זה רבו המקבילות בין פרקנו לספרא . לא עסקנו 4 ביחס שבין שני חיבורים אלו ( המשנה והספרא ) ם נראה שהמשנה תלויה במדרש הלכה , אך לעתי כלשהו, ואולי התלות היא בין משנתנו לטופס קדום של הספרא, או שהעריכה הקדומה של משנתנו כו אין - קרובה הייתה לספרא, והעריכה האחרונה טשטשה את הקרבה . מן הראוי להעיר שלפרקים כ 5 מקבילות בספרא 6 שתיארנו אותה כיוצאת דופן ,4 ואכן זו חטיבה וכמאוחרת ל"מסכת כלים, הקדומה" . אלו העדויות ללימוד מסכת כלים . אבל במקביל יש בידינו עשרות עדויות על מסורת הלימוד של דיני 7 טהרות בכלל : בבית המדרש בימי הבית ( כגון מחלוקות "בו ביום" ) או בדור יבנה . דוגמה אחת מיני גנו את התמונה הכוללת, ובמבוא לאהלות רבות הבאנו בפירושנו לפכ"ז מ"ב . במבוא לסדר טהרות הצ מעט דוגמאות הנוגעות לטומאת אוהל . קביעה זו מתקשרת לכך שבדור יבנה היה עיסוק אינטנסיבי בדיני טהרה, אך בדור אושא ירד המתח סביב מצווה זו, והתנאים מדור זה כבר נחלקים רק במחלוקות עבר, או בפרטי משנה . המשנה והתוספתא תא למסכת כלים, כמו במסכתות רבות אחרות, הן יחידה אחת . בדרך כלל התוספתאהמשנה והתוספ עוקבת אחר סדר המשנה, לעתים היא בבירור תוספת רובד כרונולוגי למשנה ולעתים אי אפשר 8 להכריע איזו עריכה קדמה . לא מצאנו במסכת משניות שברור שעריכת התוספתא קדמה לעריכתן . הרות ( אהלות, טהרות ועוד ) לעתים התוספתא משלימה את המשנה כמו במשניות אחרות בסדר ט ומוסיפה את הכלל המשפטי שאיננו במשנה, או לפחות מנסחת בניסוח כוללני ומשפטי את ההלכה שמשנה . כך, למשל, המונח "מעין מלאכתו" או "מעין מלאכה ראשונה", כלי שמשמש מעין מלאכתו שמופיע במשניות לעניינים דומים ( שבת פי"ז מ"ה ; זבחיםהמקורית נקרא כלי ומקבל טומאה . כלל זה 4 ראו רייכמן, ספרא . 5 נושא זה מחייב בירור, ראו הערתנו בסוף פי"ז מט"ו . 6 ראו להלן בסדר המסכת . 7 בישיבה מיוחדת ומסוימת בשלהי בית שני, ראו משנה, שבת פ"א מ"ד . רבות מהןמחלוקות שהוכרעו עוסקות בדיני טהרה . 8 בפירושנו לפכ"ח מ"ה ומ"ח הצענו שהתוספתא מתייחסת ומשקפת סידור אחר, קדום יותר, של המשניות . ייתכן שבדיקה קפדנית בכיוון זה תניב ראיות נוספות ל"מסכת כלים הקדומה" .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר