מבוא

עמוד:6

מבוא - ים כרך א כל 6 . או להפך : מה שאינו משמש ישירות אדם תמיד טהור, ומה שמשמש אדם, אם יש לו כלי קיבול הוא 2 טמא . מעבר לכך, מתברר שלעתים לא כל הכללים נימנו, וראיה לכך הכללים שהראשונים הסיקו והם, ואנו יהם, דנו בהם במקומם . בעקבות מסכת כלים בבית המדרש הקדמון מסכת כלים מסתיימת במילים "אמר רבי יוסה, אשרייך כלים שניכנסתה בטומאה ויצאת בטהרה" . אם אכן זה ציטוט מדויק מדברי רבי יוסי, הרי שכבר בימיו הייתה מוכרת יצירה ספרותית ערוכה בשם מסכת כלים . הוא עצמו נזכר בה, וחכם אינו מביא את שמו "כלים" . רבי יוסי עצמו אינו העורך של אלא רק את שם חבריו ותלמידיו . אמנם רבי יוסי נטל חלק פעיל מאוד במסכת ובדיני כלים בכלל ( הוא פעמים 55הפעמים שבהן הוא נזכר בכל המשנה, וכן 604פעמים במשנת כלים מתוך 43נזכר ספתא בכלל . אין עוד מסכת במשנה שבה הוא מופיעפעמים שהוא נזכר בתו 654בתוספתא מתוך 1 ומשתתף באינטנסיביות כזאת ) , אך הוא איננו העורך של המסכת . במסכת מופיעים כרגיל תנאים מכל 2 הדורות, והאחרונים הם תנאי דור אושא, וכמו כל המסכתות גם כלים נערכה בדור רבי . מן הראוי דר טהרות, ולא רק במסכת כלים . בנספח למסכת נציג את לציין שרבי יוסי מופיע הרבה מהרגיל בכל ס הממצאים המאלפים הפרק הראשון נכלל כנראה ב"מסכת כלים הקדומה", שכן רבי יוסי מתייחס לפתיחה שלו, "אבות . " . מתוך העיון בסדר המסכת ( ראו בסוף המבוא ) אנו מציעים לזהות את הגרעין שממנו . הטומאות ט כל הכללים, שבפתיחת החטיבות ושבמסכת בכלל, נמסרו מפי חכמי התפתחה המסכת שבידינו . כמע דור אושא, ומכיוון שהם נוגדים בניסוחם את רשימת הדוגמאות יש להניח שהם מהשלב המאוחר של המסכת . הדברים אמורים בעיקר לגבי הכללים בפתיחת החטיבות, ובמיוחד לאותם כללים שאינם בה, כגון הכלל שכלי מתכת מטמא רק אם יש בו כלי קיבול . מופיעים בפתיחה והיו צריכים להיות בפירושנו לפרק כח הערנו על שתי משניות ( מ"ה ומ"ח ) שמיקומם מוקשה, אבל בתוספתא הם צמודים למשנה אחרת ושם הם משובצים במקומם ההגיוני . אלו כנראה משקפים את המסכת הקדומה החורגת באופייה אולי נכללה במסכת 4יבהשהתוספתא ( או ברייתות בתוספתא ) הכירו אותה . חט 1 גם בתוספתא כלים הוא מופיע רבות, אך כך גם במסכתות נוספות בתוספתא כזבחים, אהלות חומי העניין" של התנאים השוניםומקוואות . כל הנושא של הופעת חכמים במסכתות שונות ו"ת מחייב בירור וניתוח, ולא כאן מקומו . מובן שבקביעות השונות נלקח בחשבון גודלה של המסכת . הנתונים הכמותיים מבוססים על פרויקט השו"ת, ובתוכם שגיאות מובנות . כך, למשל, רבי יוסי שמעות כמותית משנית . הקשר שלהגלילי נמנה כאילו היה רבי יוסי סתם, אך סטיות אלו הן בעלות מ רי יוסי למסכת אינו רק בייחוס מימרות לו, במשנה, אלא גם בבירור במקבילות . הנתונים בטבלה הם אפוא חלקיים בלבד . 2 משנתנו כבר מכירה את הסיכום והיא אפוא מאוחרת לרבי עקיבא ( מדור אושא – לדוגמה פ"א מ"ה לפחות ) .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר