פרק עשרים

עמוד:11

פ"כ מ"ב – כלים כרך ד 11 מבוגרהיהכברהואכפשוטם של דברים . גמליאלרבןשלההדחהמעשהמתיאורנעדראליעזררבי 11 המדרשבביתהפעיליםבחייםהשתתףולא בולטגמליאלשם ( בידים ) רבןגבמשנהזאתלעומת . כאמוראבלהמדרש,מביתאת רגליוהדירלאגמליאלשרבןהבבלי מסיקדממשנה . בהיעדרו סבירכןעל . חכמיםארבעהמשתתפיםשבהגבמשנהוהדבר בולטנעדרהואהאחרותבמשניות שבחלקםדיוניםשלקצרהבתקופהנשנוכולןכיאם , יוםבאותונשנוהמשניותכלשלאיותר . להלןהמשנהשלבירורהבעקבותתתחזקזומסקנה . נעדרמהםומחלקגמליאלרבןהשתתף למעמדהמיוחסותהלכותמכיל " ביוםבו " במיליםהנפתחותקדומותמשניותשלושונהנוסףקובץ : הללביתעלשמאיביתגברושבההגדולהמרדערבבירושליםבהתכנסותהמדובר . אחרהיסטורי עלשמייביתורבונמנו , לבקרוכשעלוגרוןבןחזקיהובןחנניהבעלייתשאמרוההלכותמןאלו " בושנעשהכיוםלישראללהםקשההיוםאותווהיה,ביוםבוגזרודברעשרהשמונה . הללבית זמןשכל , סאהמחקוביוםבואומריהושערביסאה,גדשוביוםבואומראליעזררבי . העגל מביאיןהמטלטליןכלאמרוביוםבו . שבתוכהממהמוציאהלסוףלתוכהנותןואדםמלאהשהמדה בערבכליםהשוכחאמרוביוםבו . הללביתעלשמייביתורבוונמנו , המרדעבעוביהטומאהאת לא ) . ט " הי - ז " הטא " פשבת ', תוס " ( הללביתעלשמייביתורבוונמנו , הצנורתחתחשיכהעםשבת 12 אחרמוגדראירועמציין " ביוםבו " המונחשכאןוברור , אלובהלכותנעסוק הכירהבבליגם . ) . א " עיטפסחים ( ההואביום""בושנעשוההכרעותעלמובאת עדותשבהברייתא זהאיןאך , עזריהבןאלעזררבישלמינויוביוםדרשותעללהעידעשויביום"ש"בולמדיםנמצאנו באירועשנאמרוודרשותבהלכותמקום, מדוברמכל . זהליוםמתייחסביום""בוכלולאשלם,כלל . מיוחדמעמדזהשהיההריאחדביוםהללוהדרשותנאמרו כלאכןאם . יבנהבדורומוגדרמיוחד תורה""דברימעין , מיוחדותלדרשותחגיגיתהזדמנותאלא , כלשהובנושארגיללימודלא . חגיגילאירועכפרפרתהנאמרים 13 . " . . " משמעו כמו "ורבי עקיבא . במקרה שלנו רבי עקיבא חולק ; "שרבי עקיבא , אם כן רבי עקיבא סבור שערֵבת רגליים משמשת רק לשטיפת רגליים . דיון מפורט בדיני ערבה הצענו לעיל ( פ"ב מ"ב ) , והמעיין מוזמן לעיין שם . . ושל שני 2הרי היא כקערה, ושעורה בזתים . . ערבה שהיא פחותה משני לוגין 1בתוספתא שנינו : " . נסדקה 3 . טהורלוגין עד תשעה קבין, אפילו זבין וזבות, נדות ויולדות יושבות ושוכבות בתוכה 14 ואינה מעמדת את הרגלים, אלא המים כדי להדיח בה אחת מרגליה הרי היא כטמא מת, ומקבלת . רבי יוסי אומר מטמא 5כשיחשב עליה . . רבי אומר 4טמאה מדרס . דברי רבי יוסי ברבי יהודה . ) . 985ומטהרת אפילו עשרה פעמים ביום" ( כלים בבא מציעא פי"א ה"א, עמ' 11 לפי כמה מסורות נודה רבי אליעזר ואחר הושב או שמת בנידויו . אם מת בנידויו אזי ברור למה נעדר ) מוכיחה כי לא היה בנידוי אך לא השתתף בבית"ד מ"במשנת ידים ( פ,מבית המדרש . מכל מקום המדרש, אם כי דעתו נשמעה מרחוק . 12 "ד . לדיון בו ראו פירושנו לשבת פ"א מ 13 . ן"ו שי"יו , אונא 14 זבים פרק ב ה"ג, עה ע"ג . ,ראו עוד ספרא

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר