|
עמוד:9
פ"כ מ"ב – כלים כרך ד 9 ) . המשפט "חלוף הן 985ברבי יהודה אומר חלוף הן הדברים" ( כלים בבא מציעא פי"א ה"ג, עמ' ) "טמאה מנבדפוס ראשון ( – בית שמי אומרים מדרסהדברים" חל על הסיפא, או גם / רק על הרישא . מדרס", ומן הסתם גם "מדרס" כוונתו לאותו דבר . ההנחה היא שערבה גדולה כזאת משמשת גם ולא טמא מדרס, כי הישיבה בה היא שימוש משני חסר – ובית הלל אומרים טמא מתלישיבה . משמעות . קשה לדעת האם משפט זה במשנה הוא – בה משני לוג עד תשעה קבין שניסדקה טמאה מדרסערי לדעת הכול או לדעת בית הלל בלבד . לפי האפשרות הראשונה ערבה בגודל כזה אינה משמשת לישיבה דרך קבע, אבל אם נסדקה משתמשים בה לישיבה כשימוש משני רגיל, אולי כשהופכים אותה על פיה בתוכה . אפשר גם שערבת הפסונות נראית אחרת מערבה רגילה, כמו שהסברנו לעיל . או כשיושבים כאמור סביר שזו ערבה מעץ, שכן כלי חרס עשוי להישבר, וכלי סדוק בוודאי אינו יכול לשאת אדם . כאמור, המשנה להלן ( פכ"ד מ"ג ) מונה שלושה סוגי ערבות ; משני לוג ועד תשעה קבין זו ערבה קטנה ; 5 . 0 - 7 . 0ליטר ) , אבל אי אפשר לשבת על ערבה של שני לוג ( 81ת על ערבה של תשעה קבין ( ניתן לשב ליטר ) . לפנינו אפוא הלכה עקרונית שיושמה על סוג הערבה הקטן, אף שאיננה מתאימה לכך אלא ) "נפחתה",985בתוספתא ( כלים בבא מציעא פי"א ה"ב, עמ' – הניחה בגשמים וניתפחהבחלקה . בשמש – בקדיםהמדובר כאמור בכלי עץ, ואם נחשף לגשם הוא תופח ונהיה רעוע . – טמאה טמא מת זו אותה הלכה, והיא מסבירה ש"נסדקה" אין משמעו בהכרח שנעשה – וניסדקה מקבלת מדרסחמה, בה סדק, אלא שהפכה לרעועה . ערֵבה שניסדקהקביןתשעתועדלוגמשניעריבההןעריבותשלש : " ערבותסוגישלושהמזכירההמשנה ג, וראו להלן ) . " מד " להלן פכ " ( מכלוםטהורהבמידהוהבאה , מתטמאטמיאהשלימה . מדרסטמאה . יותרגדולהכנראהבמידההבאהוערבה ) ליטר 15 ( לוגיםמתשעהיותרגדולהשלמהערבה , כןאם ", הרגליםעריבת " היא ) קביןתשעהועדלוגיםמשני ( כזאתשערבהשומעיםאנואחרתממשנה עה , ה " הב " פזביםמצורע , ספרא ; א " מד " פידים , משנה ( ורחיצתןרגלייםלטבילתנועדהוהיא מיםלהכילניתןבהרקשכן , מאבןאומחרסעשויהאךערבהאותההיא " הרגליםעריבת ) . " ד " ע . לעיל ) 91עץ ( איורבערבתולא לעיל " ( עריבותשתיכמיןשנחלקה " חביתעלהמדברתמהמשנהבבירורשומעיםאנוצורתהעל ניתןזומעיןבערבה . שלוהאורךבצדשפתחוחתוך ) חבית ( גדולככדצורתהכןאם ) , א " מד " פ עה , ג " הב " פזביםמצורע , ספרא ( מיטתהאתלטמארצתהלאנידהשכן , בהישנוונידותלישון ; ב " מג " פפסחים , משנה ( בצקללישתשימשההערבה " . גדולהעריבה " שםמכונהכזוערבה ) . ג " ע ) , ג " הג " פישבת ', תוס ( טיטלערבוב ) , ד " מג " פמכשירין , משנה ( לכביסה ) , ועודח " מח " פטהרות משנת שביעיתשלבהקשר . דומיםולשימושיםרגלייםלרחיצת ) , א " מו " פטלעיל ( עורלעיבוד שפירשנו במקומו . בה, כפי עליהםודורכיםבערבההענביםאתשמניחיםלכךבוודאיהכוונה המקבילה במשנת ידים מוסיפה פרט חשוב : "בו ביום נמנו וגמרו, על עריבת הרגלים שהוא משני לוגין ועד תשעה קבין שנסדקה שהיא טמאה מדרס, שרבי עקיבא אומר עריבת הרגלים כשמה" ה ( פ"ד מ"א ) . יש להניח שלפנינו הלכות דומות . ערבת הרגליים משמשת לרחיצת רגליים, ועלי
|
הוצאת משנת ארץ ישראל
|