מבוא

עמוד:6

מבוא - ידיים 6 ידיים צריכים להיות יותר "כשרים" ממי מקווה שבו מיטהר כל הגוף ( פ"א מ"ב ; מ"ד ועוד ) , וכן הלכות אחרות . מעמדה המיוחד של נטילת ידיים בולט במימרות הרבות המדגישות את האיסור לזלזל בנטילת ידיים . אלעזר בן הנד ( חנוך ) נודה משום שפקפק בנטילת ידיים ( ירו', מועד קטן פ"ג ה"א, פא ע"ד ; בבלי, ברכות יט ע"א ) ; "כל המזלזל בנטילת ידים נעקר מן העולם" ( בבלי, סוטה ד ע"ב ) . ביטוי נוסף לפקפוק ברחיצת ידיים נביא בשמו של תנא דבי אליהו להלן . 3 ביטויי האיום מצווה מעידים על תחושה בציבור שיש מקום לפקפוק במצוותוההדגשה על קיום ה נטילת ידיים, פקפוק שחכמים מודעים לו ונאבקים נגדו . גם לכך אין ביטוי בדינים אחרים במסגרת הלכות טהרה, זאת אף על פי שרבים לא שמרו על הלכות הטהרה בכלל ( עמי הארץ ) . בברית החדשה 4 יעם על שלא נטלו ידייםמסופר שגם הסופרים נזפו בתלמידי מוש . פרשה זו מחייבת כמובן דיון ( להלן ) , אך כרגע אנו מביאים אותה כדי להצביע על רמת הפקפוק במצווה, ועל כך שעצם קיומה מעורר מחלוקת, ומצד שני חכמים מצפים שגם עמי הארץ, שאינם שומרים על טהרה בדרך כלל, פייה זו היה מקום, וכך נהגו רבים בציבור . עצםיקפידו על מצוות נטילת ידיים . מסתבר שאכן לצי המנהג הרווח אינו תואם את היחס הכללי למצוות טהרה . אם ננתק את נטילת ידיים מכלל מצוות טהרה תסורנה רוב השאלות, ונציע זאת להלן . עם זאת ברור מדברי חז"ל שבדרך כלל הם ראו בנטילת ת ידיים הם במסגרת הלכות טהרה . כך, למשל,ידיים חלק ממצוות הטהרה . רוב האזכורים לנטיל שלושת הפרקים הראשונים במסכת ידים עוסקים בנטילת ידיים במסגרת סדר טהרות, וכל הביטויים הם מתחום טומאה וטהרה, כגון היד טהורה ( פ"ב מ"א ) , התרומה טמאה ( שם מ"ב ) , חציצה ( שם שם מ"ב ) , ההבדל - ן" או כ"שני" לטומאה ( פ"ב מ"אוראו פירושנו לה ) , הגדרת הידיים כ"תחילה" או כ"ראשו בין חולין לתרומה בנטילת ידיים ( להלן ) ודוגמאות רבות נוספות . עם זאת, כפי שנראה להלן, בחלק קטן מהאזכורים מופיעים דיני נטילת ידיים בהקשרים אחרים . י עצמה . הווהרוב הבעיות ההלכתיות שהעלינו אינן נדונות בספרות חז"ל במפורש, וזאת שאלה בפנ אומר, שתי שאלות לפנינו . האחת היא כיצד עוצבו הלכות נטילת ידיים וכיצד השתלבו במערך ההלכתי הכולל, והאחרת כיצד פירשו חכמים מצווה חריגה זו . באופן טבעי אנו נוטים לראות בשתי השאלות שאלה אחת, אך אלו שאלות נפרדות שיהא עלינו לתת עליהן את הדעת . צוות נטילת ידיים מוזרה וחריגה, היא מפגישה אותנו עם עולם מושגים שלם שבו נדונותמכיוון שמ מצוות שאינן מגופה של תורה ( הלכה ) . רוב המונחים הללו צריכים הבהרה, משום שמסורת ישראל כבר פירשה אותם לפי משמעותם המאוחרת . נטילת ידיים מוצגת כ"דברי סופרים" . הראיות לכך וד בטרם דיון עלינו לחזור על מה שכתבנו במבוא הכללי לפירוש המשניות . בדבריתובאנה להלן . ע 3 לרשימה של ביטויי הגנאי למפקפק בנטילת ידיים יש להוסיף את סיפור האיום הנרמז בירו', ברכות - 641ובר, בלק כד, עמ'פ"ח ה"ב, יב ע"א ; בבלי, יומא פג ע"א . המדרשים מרחיבים אותו ( תנחומא ב ; תנחומא, בלק טו ; במדבר רבה, כ כא ) . בבבלי ובמדרשים מוצגת נטילת ידיים כסממן של יהדות, 145 ולמעין סמל המבחין בין יהודי לשאינו יהודי . מעניין שהרמיזות לפקפוק מתחילות בימי בית שני וממשיכות עד התקופה האמוראית . 4 . 23 - 1מרקוס ז ; 20 - 1מתי טו

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר