מבוא

עמוד:14

מבוא - יוםטבול 14 מוצאים הקלות בטומאת קודשים . הכוהנים במקדש מצד אחד גם לאלה . זו גם הסיבה לכך שאנו החמירו ומצד שני הקלו בבעיות שנתקלו בהן בחיי המציאות . ההלכה שטבול יום אולי אינו מטמא קודש היא הקלה על הכוהנים במקדש שהתמודדו עם שאלות מציאותיות של הכנת סעודת הכוהנים היא כמעט תנאי לפעילות שוטפת של חבורת כוהנים החגיגית . גם הקביעה שטבול יום רשאי להזות שומרי טהרה בקפדנות הטובלים טבילת מניעה לפני סעודת תרומה או קודש, ונזקקים להזיה . בסוף פרק ג מובאת סדרת צמחי תבלין וירקות . הראינו כי הייתה קיימת סדרה מקובלת של צמחים כן שחוסר האחידות נובע מכך שבתחוםשמעמדם כצמחי מאכל מפוקפק, אך דינם אינו אחיד . יית טבול יום בפרט, וטהרות בכלל, ההלכה טרם הספיקה להתגבש, שכן היא הלכה קדומה שתהליך התעצבותה נעצר . לעומת זאת בתחומים האחרים התגבשה הלכה פחות או יותר מקובלת, זאת אוכל . במקביל לכך שלגבי כמה מצמחי הביניים נותרו גם מחלוקות האם הם נחשבים ל מסכת טבול יום מסכת טבול יום היא מסכת רגילה במתכונת הרגילה במסכתות טהרה . היא מתרכזת כולה בדיני טבול יום, להוציא את שלוש המשניות האחרונות שסדרן חורג במקצת, כפי שנראה להלן . המסכת כיצירה ת שמאי ובית הלל ועדספרותית נוצרה בדור רבי ומובאים בה דיני תנאים מדורות שונים, החל מבי תנאי דור אושא . עם זאת, גם כאן ראינו שלעתים קרובות תנאים אחרונים ממשיכים לחלוק במחלוקות קדמוניות ( פ"א מ"א ; פ"ג מ"ה ; פ"ג מ"ו ) או שהם מתדיינים על שאלות מרמה ב לאחר משנה קדומה,שהדין הבסיסי הוכרע ( ראו פירושנו לפ"ב מ"ב ) . אם כן, לדעתנו בבסיס המשנה עומדת ערוכה או בלתי ערוכה, שעסקה במציאות החיים של סוף ימי בית שני . אבל משנתנו אינה משנה של זיכרונות ; כל הפרטים ההלכתיים עובדו במהלך תקופת התנאים והמשנה שלפנינו נערכה בדור רבי . להצביע עלהרובד הקדום קיים, אך הוא נבלע, מבחינה סגנונית, בעריכה המאוחרת . פה ושם ניתן הלכות שבסיסן קדום, אך הן לא נשמרו בלשונן המקורית ועובדו במערבל המתוחכם של ההלכה התנאית ( כגון פ"ד מ"ב, ראו פירושנו לה ) . כמו לכל מסכתות סדר טהרות אין למסכתנו לא תלמוד ירושלמי ולא תלמוד בבלי . במקורות לי לא הכיר כנראה את המסכת שלנו ( ראוהאמוראיים יש מעט עיסוק במשניות המסכת, ולפחות הבב פירושנו לפ"ב מ"ב ) . למסקנה זו הגיע זוסמן בדרכו, וגם אנו אגב העיון במשנה אחר משנה במסכת ( ראו פירושנו לפ"ב מ"ג ) . תמונה זו חוזרת בכל משניות סדר טהרות . התוספתאהתוספתא למסכת מסודרת לפי המשנה, ובדרך כלל משלימה אותה . כמה פעמים ראינו ש משלימה את הפן המשפטי כך שכל הנושאים יעלו על הפרק, גם אם אין הם לעניין המשנה . תופעה זו מצאנו גם ביתר מסכתות טהרות, וריכזנו את החומר במבואות השונים למסכתות . במסכת טבול יום התוספתא הקטנה עסקנו בכך בפירושנו לפ"א מ"א ; פ"ב מ"ה, מ"ז ומ"ח . בפרק ג מ"א נעמוד על כך ש משלימה את דין התערובת, וזו השלמה של השרשרת הספרותית אף על פי שאינה קשורה לעניין המסכת שלנו . לכידות ההלכות כפי שהראינו לעיל דיני טבול יום הם חריג בעצם מעמדם ההלכתי . כל המעמד של טבול יום הוא

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר