מבוא

עמוד:12

מבוא - יוםטבול 12 את התרומה, כלומר "מטמאין שנים" ( את הכיכר שנגעו בו המשקין ואת מה שנגע בכיכר ) , ומה שנגע כר פוסל את מה שנגע בו . בכי ) . ד"יפ"ה התרומות', תוס . קל יותר לבטל ברוב מה שנטמא על ידי טבול יום ( 3 ) . ב"החפ"תרומות',תוס . תרומה שמעמדה ההלכתי בעייתי מותרת בנגיעה של טבול יום ( 4 אומרוןשמעברביאלעזרורביאין על טבול יום חובת נטילת ידיים : "שמעוןברביאלעזררבי . לדעת 5 ) . אין דין נטילת ידיים ( טומאת ידיים סאובות ) 166" ( תוס', טהרות פ"א ה"ג, עמ'יוםלטבולידיםאין " ( ירו', תרומות פ"ו ה"א, מד ע"א ) . בחוליןשפוסלותכדרך,יוםבטבולתפוסלוהידיםואין"לטבול יום : ( ירו',"יוםבטבולמותרניישמעשריוםבטבולאסורהתרומה" . מעשר שני לא נפסל בטבול יום : 6 מעשר שני פ"ג ה"ב, נד ע"א ) . מטמאהטמא,במגעמטמאיוםטבולשאיןחטאתאפראםומה . טבול יום אינו מטמא במשא " 7 ת"ל אשר יגע במגעו ? במשאמטמאטמאשיהאדיןאינו,במגעמטמאיוםשטבולהקודשבשר . במשא "א, לז ע"א ) . " ( ספרא, צו פרשה ט המטמא ואינו מטמא במשא הדרשה באה להוכיח שבשר קרבנות נטמא לא רק בנגיעה אלא גם במשא, והדרשן מנסה להתבסס על דין מי חטאת שהוא קל יותר מבשר קודש . מי חטאת דינם קל יותר מבשר קודש משום שאותם ( את שר מי החטאת ) אין טבול יום מטמא במגע, והטמא מטמאם במשא, קל וחומר בשר קודשים . את ב הקודשים גם טבול יום מטמא במגע, ומכאן שטמא רגיל מטמא במשא . קל וחומר זה נדחה כמו לימודי קל וחומר רבים בסדר טהרות, אבל הנחת היסוד שלו מתקבלת . טבול יום מטמא מי חטאת במשא, ואילו את בשר הקודש הוא מטמא במגע בלבד . , אך אינו מטמא מי חטאת במגע . לא נאמראם כן טבול יום איננו מטמא במשא ובמגע בשר קודשים האם טבול יום מטמא מי חטאת במשא, ובכך ידון הסעיף הבא . הסיבה לכך בלתי ברורה לחלוטין . מכל מקום, הדרשן יודע את הלכות טבול היום כהנחת יסוד . הנחת היסוד היא שטבול יום טהור . להלכה אולי סיבתה של הקלה חריגה זו . טבול יוםשטבול יום אינו מטמא חטאת יש השלכה מעניינת שהיא כשר להזות מי חטאת על המטהרים, ובבבלי יבמות עב ע"ב מסופר מעשה כזה בדור יבנה . לכאורה זו 7 הקלה חריגה, הרי על מי חטאת שמרו בחומרה יתרה כמו על קודש . אלא שההלכה מובנת על רקעה בלת לתרומה, ומי שהיה טמא טומאת מת אוהמעשי . כל חבורת הכוהנים ( במקדש, אך גם בגבולין ) טו זב היזו עליו . כל אלו שכשרים להזות טבלו טבילת מנע לפנות ערב, וממילא כל מי שהוא מועמד רֵאלי להזות ( כוהן, ורצוי כוהן נכבד ) הוא טבול יום . על כן הקלו כאן במה שבדרך כלל החמירו בו . טומאה חלקית לטהרה מלאה ) אלא מצב הלכתי אם כן, טבול יום אינו רק מעמד ביניים זמני ( בין : שיש לו הלכות משלו ( סטטוס ) 'טהור'ל"תמההא ? טהוריהאלאהאוסף,טהורהמזהאםטבול יום אינו מטמא מי חטאת כלל : " . 8 ( בדין אוסף אפר הפרה האדומה ) כאןנאמראומרנתןרבי . יוםטבולזהזהזהואי,טומאהמכלטהור 8 טהורמה'טהור'לןלהונאמר'טהור' כאןהאמורטהוראףלחטאתוטהורלתרומהטמאלהלןהאמור 7 ראו המבוא למסכת פרה . 8 ל כשרים להזות מי חטאתווזאת לפי עמדת חז"ל שהכ , כאמור בבמדבר יט יח,נאמר בהזיית מי נידה הוא מי שפסול לתרומה, אבל טהור לחטאת . עמדתם של חכמים ר" טהו" ( משנה, פרה פי"ב מ"ז ) . לכן ה

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר