מבוא

עמוד:11

מבוא - יוםטבול 11 ליבאוכתרומהליאוכמנין, תרומהליבאוכתרומהליאוכאלאליאיןכן שנינו לעניין הנוגע בזב : " משקה, תרומהבאוכליקודשאוכלי, קודשבאוכליתרומהאוכלי, תרומהבאוכליחוליןאוכלי, חולים קודשמשקה, קודשבמשקהתרומהמשקה, תרומהבמשקהחוליםמשקה, חוליםבמשקהתרומה טבול יום לחולין" . ריבההקדשמןלומרלמודת, מניןקודשבמשקהקודשמשקה, תרומהבמשקה ( ספרא, אמור פרק ד ה"ו, צו ע"ג ) . אם כן חולין טבול יום שנגע בתרומה טימאה, אך אם נגע באוכלי חולין לא טימאם, כמו ההלכה הרגילה במשנתנו שרק אוכל תרומה צריך לחשוש מנגיעת טבול יום . ההלכה חוזרת גם בהמשך ה"ז . ) , את התרומה ולא את 2" ( א, עמ'התרומהאתפוסלשהואיוםטבולחמורדבר : "כמו כן בספרי במ החולין . אם כן, בדרך כלל טבול יום מטמא ופוסל רק תרומה ואינו משפיע על חולין . יש התולים זאת בכך שטבול יום שני לטומאה בלבד, ויש שרואים בכך עיקרון שאין טבול יום מטמא אוכלי תרומה . , היום שבו גברו בית שמאי על בית הלל, "בו ביום"פיע בין שמונה עשר הדברים שנגזרוטבול יום מו 6 באותו כינוס ידוע בעליית חנניה בן חזקיה . בירושלמי הוא חלק מהרשימה לכל דבר ( שבת פ"א ה"ג, ג ע"ג ) . גם הבבלי מתחיל בכך שטבול יום הוא אחת הגזרות הללו, ואחר מכן רואה בכך מצווה א ומביא לה דרשה מהמקורות ( שבת יד ע"ב ) . לדעתנו ברור מעדויות אלו שעצם דין טבולמדאוריית יום היה במחלוקת, והוא מדברי סופרים שהכריעו בכך באותה התכנסות . לבבלי ( פסחים יד ע"ב ) יש אמנם דרשה, אך אין בכך כדי לסתור את רשימת ההחלטות . זו החלטה של חכמים, והם מצאו לה רשות . סיוע חלקי בד אם כן אין מחלוקת על חובת הקיום של איסורי טומאה בטבול יום, אך בירושלמי רואים בכך הלכה מדברי סופרים, וגם הבבלי מכיר בכך שכך אמרו תנאים, ובגלל קושי טקסטואלי הוא מתרץ שזו הלכה פי כן יש . לשיטתנו אין כל סתירה בהנחה שהלכה מסוימת היא מדברי סופרים ואף על"מדאורייתא" דרשות לאישושה . דרשות אלו לטעמנו אינן אלא אסמכתא לחיזוק ההלכה . לפיכך אנו מעדיפים את תפיסת הירושלמי . אם אכן הירושלמי צודק הרי שעצם דין טבול יום תלוי במחלוקת בית שמאי ובית הם לאהלל . במסכת שלנו מצינו מחלוקות רבות שבהן יש לבית הלל דעה לגבי טבול יום, כלומר ש שללו את עצם ההלכה אלא רק הקלו בחלקים ממנה . עסקנו בטבול יום לגבי תרומה וחולין, אך טבול יום נחשב גם לטומאה קלה שיש לה הלכות מיוחדות בתחומים שונים : הלכות חיבור לטומאה של טבול יום שונות מסתם חיבורי טומאה . זו מסקנתנו – . הלכות חיבור 1 ב שלפנינו . זו מסקנת דיוננו בפ"א מ"א, מ"ה וסיכומנו בסוף הפירוש לפ"א - אמעיון במשניות פרקים מ"ז ; פ"ב מ"ג ; פ"ג מ"ג ; תוס', חגיגה פ"ג ה"ז, וכן כל דין חלת חוץ לארץ בטבול יום ( משנה, חלה פ"ד מ"ח ) . ,יוםמטבולחוץאחדולפסולאחדלטמאתחלהלהיותהמשקיןאתמטמאהתרומהאתהפוסלכל . " 2 " ( משנה, פרה פ"ח מ"ז ) . כאן טבול יום דינו חמורטמאתניואתהטמאונילאמטמאיךאומרזההרי ) והמשקין הללו מטמאים"תחילה"יותר : אם הוא נגע במשקי תרומה הוא הופך אותם לאב הטומאה ( ל 6 ות שונות . מבמקורות רשיו,אינה חד משמעיתהראו פירושנו לשבת פ"א מ"ד . רשימת הגזרות עצמ

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר