מבוא

עמוד:10

מבוא - יוםטבול 10 מטמא משקה ופוסל אוכל פסול טהורי + טבול יוםשליש מטמא משקין פוסל אוכלטהורטהוררביעי פסולטהורטהורחמישי ההבדלים בין העמדות השונות ברורים : טבול יום לפי רבי אליעזר מטמא חולין והשלישי טהור ים, ולמעשה כל דין טבוללחלוטין, ואילו לדעת חכמים החולין נפסלים לאוכלי תרומה אך אינם טמא יום אינו משפיע על אוכלי חולין . הבדל נוסף הוא שטבול יום שהיה קודם טמא מת או זב נחשב לפי חלק מהדעות לטמא מת או לזב " דמיכזבזבשליוםטבול ) אבייאמר ( אלא ( בהתאמה ) , כלומר הוא ראשון לטומאה . כן שנינו בבבלי : " ן עדיין הוא טהור לחולין, ולפי ההסבר השני הוא עשוי לטמא גם ) . לפי ההסבר הראשוא"עמהנזיר ( חולין . על כל פנים, משניות רבות מתפרשות רק על רקע ההנחה שכל הלכות טבול יום חלות רק על אוכלי תרומה . המסכת מופנית, אפוא, לכוהנים בלבד . אמנם בתֵאוֹריה היא חלה גם על ישראלים עטים ששמרו על טהרת קודש לחולין גם אחרי החורבן, אבל האוכלים בקודש, ואמנם היו גם מ המסכת כיצירה ספרותית אינה מזכירה אותה אלא את אכילת התרומה . כלומר המסכת רואה לפניה בראש ובראשונה כוהנים אוכלי תרומה, וסתם אדם הנזכר בה הוא הכוהן האמור . מפורש . אבל פה ושם אנו מוצאיםזאת ההלכה הכללית והרווחת, ובמשניות המסכת נצביע על כך ב את הדעה שטבול יום מטמא גם חולין, או שחולין טבולי יום ( כלומר שהאוכל עצמו היה טמא והוטבל ) רבי,לקודשתחלהיוםטבולאומרשאולאבאמטמאים מאכלים שנעשו מתוצרת תרומה . כן שנינו : " תרומהמשקהפוסלשהואכשםםאומריוחכמים,בתרומהופוסלבקדשמטמאיוםטבולאומרמאיר ; בבלי, מעילה 166" ( תוס', טהרות פ"א ה"ד, עמ'הקדשואוכליהקדשמשקהפוסלכך,תרומהואוכלי ח ע"א ; סוטה כט ע"ב ) . העברת טומאת טבול יום לפי תוספתא תרומות קודשתרומהחולין טמא מטמא ופוסלטהורטהוראבא שאול א ופסלטמא מטמפוסלטהוררבי מאיר פוסל ( ואינו מטמא ) פסול טהורחכמים מטמא משקין ופוסל אוכלטהורטהוררביעי פסולטהורטהורחמישי לפי אבא שאול גם תרומה אינה נטמאת מנגיעה של טבול יום, אלא רק קודש . כלומר כל הלכות טבול כלו חולין בטהרת קודש . יום חלות רק בזמן המקדש, ולאחר החורבן יש להן השפעה על המעטים שא רבי מאיר מבטא את עמדת משנתנו שטבול יום פוסל רק תרומה ולא חולין, וחכמים מבטאים את עמדת רוב המקורות שלפיהם טבול יום מטמא רק תרומה וקודש . כאמור, במשנתנו אין הקודש נזכר ועניינה במצב שלאחר החורבן .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר