מבוא

עמוד:9

מבוא - יוםטבול 9 צאת "בתרומתם ( משנה, ברכות פ"א מ"א ) , ולפי המקבילות שבררנו בפירושנו לברכות שם הכוונה ל הכוכבים" ( תוס', ברכות פ"א ה"א ) , והכוונה לתחילת החושך . בפועל גם זו אינה הגדרת זמן מדויקת . ובלת כיום שלילה הוא משעה שייראו שלושה כוכבים מופיעה לראשונה בירושלמיההלכה המק כמחלוקת שבה נקבע ששני כוכבים הם ספק לילה ( ברכות פ"א ה"א, ב ע"ב ) , ולעניין אחר, אגדי במקצת, נקבע במפורש שלילה הוא משייראו שלושה כוכבים ( ירו', שם פ"א ה"א, ב ע"ג ) , ורק ל "שלושה כוכבים" מופיעה כזמן חתוך וקצוב ( תשובות גאונים חדשותבתשובות גאונים ההגדרה ש [ אופק ] , קח טו ) . על כל פנים, טבול יום מותר בחולין ואסור בתרומה . בחלק מהמקורות הדברים מנוסחים כהבדל שבין עדיטמאל"תדברלכליכולוטהראו, וטהרל"תדברלכליכולהערבעדוטמאחולין לתרומה, כגון " כמו . " ( ספרא, שמיני פרק ח ה"ט, נג ע"ג ) משתחשךולתרומהיוםמבעודלחוליןטהורכיצדהאבהער בקדשאסור,יוםטבוללהיותחזר . ובמעשרבתרומהומותרבקדשאסורכפוריםמחוסרכן : " לאותה ( פ"ג הט"ז ) . גיגהפתא חתוס" ( משנה, כלים פ"א מ"ה ) , ובניסוח אחר בבמעשרומותר,ובתרומה ניסוחים נוספים . כך, למשל, במשנתנו : "מפני שהיא שלישי והשלישי טהור לחולין" ( פ"ד מ"א ; הלכה 5 מ"ד ) , כלומר טבול יום נחשב תמיד לשני לטומאה - פ"ב מ"ב ; משנה, טהרות פ"ב מ"ג , ולכן מה שנגע בו אבל הוא שלישי ושלישי טהור לחולין ופוסל בתרומה . כלומר, אוכל שנגע בו טבול יום אסור לכוהן אינו מטמא אותו . שני הניסוחים קרובים אך אינם זהים . כך, למשל, לדעת רבי אליעזר במשנת טהרות ( פ"ב מ"ז ) שני בתרומה מטמא משקה חולין . העברת טומאה ( לפי חכמים ) קודשתרומהחולין טמא ומטמאטמא ומטמאטמא ומטמאראשון ומטמאטמאטמא ומטמאפסול ולא מטמא שני + טבול יום טמא ומטמאפסול ולא מטמאטהור שלישי + טבול יום פסול ולא מטמאטהורטהוררביעי טהורטהורטהורחמישי העברת טומאה ( לפי רבי אליעזר ) קודשתרומהחולין טמא מטמא ופוסלטמא ופוסלטמא ופוסלראשון טמא ופסלמטמא ופוסלמטמא ולא פוסל שני + טבול יום 5 , קלה מטומאהיוםטבולואחד,חמורהמטומאהיוםטבולאחדגם אם בעברו היה טמא מת, " " ( תוס',השרץ מן יוםכטבול הן הרי,שבתורההטמאותומשארהזבהומןהזב מן יוםטבולואפילו ) . הנוגע בזב טמא עד הערב בלבד, כלומר הוא שני לטומאה ( ויקרא כב ו ) . 661 פ"א ה"ג, עמ'טהרות

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר