מבוא

עמוד:8

מבוא - יוםטבול 8 ( משנה, סוכה פ"ה מ"ו, וראו פירושנו לה ) . לא נאמר מי זכאי לאכול בבשר בקרבנות המיוחדים של החג משנה סוכה פ"ה מ"ז הוא שעיקר הסועדים הם בניהשלמים הרב שהגיע למקדש ; הרושם העולה ב המשמרת . אבל מן הסתם השתתפו בפועל בסעודה הכוהנים שהיו בירושלים, ובוודאי סגל הקבע הבכיר במקדש, כשם שניסו להשתלט על משאבים יקרים בהרבה כגון העורות של קרבנות נדבה שהיו הי"ח ) . - שייכים לבני המשמרת ( תוס', מנחות פ"יג הי"ז על כל פנים, בסעודת הקודש במקדש השתתפו כוהנים רבים . אגב אורחה ניתן לשער שהיו אלו סעודות ממושכות, השתתפו בהן גברים רבים, וצריך היה להכין מתקנים מתאימים לכך . ההלכה תאכליאכלוכשירהממנהוהנותרתאפשרה להוסיף לבשר הקודשים תבלינים ומאכלים נוספים : " 2 חוליםעמושיאכלויאכלוהו, שירצהמאכלבכלאכילתהריבה,ובניורןאה ] יאכלוהו [ בזמןותרומה " ( ספרא, צו פרשה ב ה"ז, ל ע"ד ) . הדעת נותנת שהייתה זו סעודה חגיגית וקדושה כאחת מועטתשהיא ( שני מונחים אלו למעשה חופפים ) . אמנם לא מצינו איסור מפורש על נשים להשתתף בה, אבל הדעת בסעודה הטקסית ( שהיא למעשה חגיגת קודש, כלומר סעודה שאוכלים בה קודשים ) השתתפונותנת ש רק גברים, שהרי הציווי וההיתר לאכול הם "לאהרן ולבניו" ( שמות כט כח, לב ; ויקרא ב י ; ו ט ) . במשנה זבחים שנינו : "כל שאינו ראוי לעבודה, אינו חולק בבשר" ( פי"ב מ"א ) . אמנם במשנה שם ם כמה יוצאי דופן, אבל נשים מנועות מלעבוד וממילא מנועות מלאכול בשר קודשים . מוזכרים ג 3 מעבר לכך, ספק אם נשים הורשו להיכנס לאזורי האכילה שהיו באחת מלשכות הקודש . אמנם ייתכן שנשים בישלו את סעודת הקודש ( מבלי שהיו רשאיות להשתתף בהן ) , אבל גם הן היו צריכות להיות ר לטבול ולחכות לערב . טהורות, כלומ כל הציבור המשתתף בסעודה טבל לפנות ערב, ומן הסתם לא הייתה אפשרות שכולם יטבלו כאחד ברגע האחרון . יתר על כן, ניתן גם להניח שאותם כוהנים שהשתתפו בסעודה הם גם אלו שבישלו סעודת הקודש,אותה . לפיכך היה צורך לברר בדיוק מה רשאי לעשות טבול יום במסגרת ההכנות ל ומה אסור ולמעשה ניתן לבצעו רק משתחשך . יש להניח שמחוץ למקדש עצמו הייתה השאלה פחות חריפה . בני אדם טבלו לפנות ערב, היכן שטבלו, בביתם או מחוץ לעיר, ובאותו זמן בישלו הטהורים שבמשפחה את האוכל . ממילא לא הגבר שומר אם וכאשר הייתה טמאה יכולה הייתה לבצע את רובהטהרה בישל את האוכל אלא אשתו, ואפילו 4 העבודות מבלי לטמא את האוכל . את העבודות האסורות לטמאה ביצעו נשים אחרות, טהורות . אבל במקדש התעוררה בעיה . הלכות טבול יום ההלכה העיקרית היא שטבול יום טהור רק בהערב שמש ( משתחשך ) . לא השתמרו מקורות על הגדרת יקת, אבל בעקיפין אנו שומעים שזמן קריאת שמע הוא משעה שהכוהנים נכנסים לאכולהזמן המדו 2 . ין חול 3 מידות . - על כניסת נשים למקדש ראו במבוא לסדר תמיד 4 בכך עסקנו במבוא למסכת נידה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר