הקדמה

עמוד:13

13 במזמור אחד א שר ל ב ובמזמור אחר ב שר ל א . הווה אומר שכל אחד, ובעצם כל דבר יכול להיחשב לאלוהי בתנאי שהשירה מוקדשת לו ) באחד המזמורים האלוהות היא סכו"ם במטבח ( . הווה אומר שהתרבות הוֶדית מכוננת עולם מקודש באמצעות שירים, מילים, צלילים, שפה . הנקודה הזאת חשובה לענייננו, משום שהתרבות היוגית מהווה אלטרנטיבה לתרבות הוֶֶדית . הראשונה ) הוֶדית ( מכוננת עולם, השנייה ) היוגית ( עוזבת אותו או מעבירה אותו לשוליים ; הראשונה מושתתת על שפה, השנייה נטועה בתוך שתיקה . הראשונה "מנוהלת" על ידי הבראהמינים ) המילה בְּרָאהְמָנָה, או "בעברית" בראהמין, נגזרת מהשורש הסנסקריטי בְּרוּ √ , המציין "דיבור" או הפקת צליל ; בראהמין משמעו מילולית "דברן", מי שאחראי על השפה, וככזה "שולט" בעולם שהשפה מכוננת ( , והיא מתייחסת לעולם דינמי של ריבוי . השנייה מתעניינת בתודעה כשלעצמה ולא בעולם, והקיום האנושי האידיאלי בעיניה הוא סטטי, בלתי משתנה, מנותק מהשתוקקות ופעולה . בטקסטים הוֶ דיים ישנם מספר אזכורים קצרים של דמות שבעיניי היא "האחר" של האדם הוֶ די, "האחר" של הבראהמין או הרִ ישִי . דמות זו מכונה בוֶדָ ה "מוּני" ) מילולית : "שתקן" ( או קֶשִין ) "סבוך השיער" ( . במזמור 136 . 10 של הרִ ג - וֶדָ ה הוא מתואר כ"משוגע מרוב שתיקה" ) unmadit ā mauneyena ( , כנווד ) ולא "בעל בית" ( , וכמי שמסוגל לרחף באוויר ) antarik ş e ņ a patati ( , מה שמזכיר את "הכוחות היוגיים" מפרק ג ביצירתו של פטנג'לי . אני מבקש לראות בשתקן סבוך השיער המוזכר בוֶ דה אבטיפוס של היוגי כפי שהוא מתואר ביוגה - סוטרה . החוקרים חלוקים ביניהם בשאלה, האם היוגה צמחה מתוך העולם הוֶ די או שהמדובר בתרבות עצמאית נפרדת ; האם המדובר במסורת אחת שהתפצלה לשתיים או בשתי מסורות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר