|
עמוד:12
12 | לפתוח דלת - אחריות חברתית בהכשרת מורים הדים לרוחו של רעיון ה"אני - אתה" של מרטין בובר – היענות מתוך אמפתיה לצורכיהם של פרטים מסוימים שכלפיהם אנו מרגישים אחריות . גישה זו תמנע את הסכנה שיוזמות לאחריות ולמעורבות חברתית שמניעיהן ניאו - ליברליים ישמרו את עקרונות החברה הניאו - ליברלית, שבסיסה המוסרי לוקה בחסר . תוכניות המצוינים רג"ב ( "ראש גדול בהוראה" ) , המתקיימות בכל המכללות האקדמיות לחינוך, עוסקות בהכשרת מורים בדגש על אחריות חברתית . תוכנית רג"ב חרתה על דגלה פעילויות ולמידה שבהן מסרים ערכיים הכוללים תרומה לקהילה . במאמרה שילוב פדגוגיה של למידה תוך שירות בקהילה - מקרה מבחן : תוכנית רג"ב – מתארת רמה קלויר תוכניות המתבססות על העקרונות של שילוב פדגוגיה על פי תפיסות ותוכניות של Service - Learning ( SL ) ואת הפוטנציאל הטמון בהן לקידום תפיסותיהם ועמדותיהם של הסטודנטים בנוגע ליוזמות לאחריות חברתית, לקראת היותם מורים במערכת החינוך . פרקטיקות המעוררות אחריות ומעורבות חברתית מתוארות במאמרם הקבוצתי של סמדר תובל, מירב אסף, רז שפייזר, אברהים אלבדור, אמנון גלסנר ודינה פרילינג . בחינת הפערים הקיימים בקרב סטודנטים להסבה מקצועית להוראה בין רמת התפיסה וההצהרה שלהם לרמת הפרקטיקות החינוכיות שלהם בנוגע לאחריותם החברתית כחלק מזהותם המקצועית היא עניינו של המאמר אחריות חברתית, מעורבות, התנדבות – ״פרו בונו״ או זהות מקצועית ? סיפורו של קורס . זוהי בחינה ביקורתית, הנערכת באמצעות תיאור תהליך הבנייתו של קורס העוסק בתחום הקהילה והסביבה, בדגש על רפלקציה ביקורתית של סגל מורי התוכנית והסטודנטים הלומדים בו . במאמרם של יעל ערן - צורן ואמנון גלסנר נדונה היציאה ממרחב המכללה כיוזמה לאחריות חברתית שיש בה גם פעילות לצדק חברתי בקרב סטודנטים להוראה . במאמר קידום יוזמות לאחריות ולמעורבות חברתית במסגרת פיתוח מקצועי של "חינוכאים" הם מתארים את היציאה הפיזית לאתרים בקהילה, למען הקהילה ; יציאה המאפשרת להתנסות במרחב ולקדם פרקטיקות פדגוגיות כמיומנויות של התבוננות, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, יזמות ועבודת צוות . הכותבים דנים במשמעות של פרקטיקות פדגוגיות שנועדו לפתח בקרב הסטודנטים אחריות ללמידה בזיקה לטיפוח תודעה למען צדק חברתי . בתוך כך הם מציגים ממצאי מחקר פעולה שליווה את הסדנה אשר נועדה ליצור שינויים רעיוניים, תפיסתיים והתנהגותיים בקרב המשתתפים בדגש על שינוי בתחושת המסוגלות העצמית שלהם, ליזום ולחולל שינוי מתוך אחריות לאקטיביזם חינוכי - חברתי .
|
|