פתח דבר

עמוד:11

פתח דבר | 11 אחריות . נמנות עימן תוכניות ייחודיות, כגון המכון לחינוך דמוקרטי במכללת סמינר הקיבוצים, ״שבילים״ במכללת קיי, ״חותם״ ועוד ( פייגין ואחרים, 2015 ) . תוכניות אלו מתוקצבות ממקורות חיצוניים למשרד החינוך ומשקפות את התהליך הניאו - ליברלי של הפרטת מערכות חינוך ( Boyle - Baise & Mcintyre, Nurenberg, 2011 ; 2008 ) . האוטונומיה של תוכניות ייחודיות אלה להכשרת מורים מתאפשרת עקב שיתופי פעולה בין הממסד לגורמים בעלי יוזמה המגייסים משאבים ממערכות פילנתרופיות ומגורמים עסקיים ( 2012 Ball, ) . במכללות האקדמיות לחינוך, ערוץ התוכניות הייחודיות מונחה על ידי ערכים של אחריות חברתית, ועל כן התכנים של תוכניות אלו נועדו לעורר יוזמות לאחריות חברתיות חינוכיות, תודעה של שינוי בתפיסות חינוכיות, טיפוח פדגוגיות חדשניות והתערבות בתחומים של שוויון וצדק חברתי, כמו קורסים בדגש על מודעות לשירות לקהילה ( דביר, 2012 ; 2015 Gatti & Catalano, ) . אלו הן תוכניות מאתגרות, המבקשות להנחיל גם ערכים להכרה ב"שונות" במערכת החינוך . מטרתן לעצב עולם חברתי טוב יותר – צמצום פערים, מימוש צדק חברתי ותיקון עולם . מבנה הספר בספר זה נעשה ניסיון לשרטט את הדינמיקה המתרחשת בתחום האחריות החברתית במוסדות אקדמיים שונים של הכשרת מורים, כפי שהדבר משתקף ביוזמות שונות הצומחות מתוך המוסדות במטרה ליצור שוויון וצדק חברתי ובה בעת לשמר שונות . פרקי הספר מכונסים בשני שערים : שער המתמקד בהיבטים של חתירה לצדק חברתי ; ושער העוסק באחריות ומעורבות חברתית בהיבט השונוּת התרבותית . בשני השערים בא לידי ביטוי מגוון של פעילויות, תוכניות, קורסים וסדנאות המתארים תפיסות שונות, שהמאחד בהם הוא חתירה לפעול מתוך תחושה של אחריות ומעורבות חברתית אמיתית . המטרה היא לבחון את המורכבות של התחום ולהעמיק את התודעה לאחריות לצדק חברתי הנדרשת ממורים בעתיד להתערבות בתחומים אלה בקרב במערכת החינוך . את השער הראשון של הספר פותח מאמרו של שלמה בק, המציג בצורה ביקורתית את הדילמה של החינוך ליוזמות לאחריות ולמעורבות חברתית . אחרי סקירה היסטורית קצרה שממנה עולה כי תם עידן "אידיאולוגיות העל" או המטא - נרטיבים, הן של הגישה השמרנית והן של הגישה המהפכנית לשיפור פני החברה, מציע בק להתמקד בהכשרת מורים ב"אתיקה של אכפתיות", שיש בה לדעתו

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר