פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר | 9 לטובת ארגונים המקדמים אחריות חברתית, למשל מגוון רשתות חברתיות היוצרות מרחבי פעילות לארגונים חברתיים וחינוכיים . באמצעות רשתות אלה מתנהלות יוזמות חברתיות ופעילויות חברתיות של שלושה - ארבעה יזמים בעלי חזון המניעים מערכת המונה אלפי משתתפים . בצד היתרונות של יוזמות מסוג זה ( משאבים, כוח אדם, תפיסות רעננות ) קיימת האפשרות שארגונים עסקיים בלבוש של יוזמות לאחריות חברתית יתערבו במערכת החינוך במטרה להשפיע על צרכני העתיד . בהיותם מוּנָעים על ידי אינטרסים כלכליים, הם משווקים קוּרסים לימודיים, תוכניות בלתי פורמליות לשעות אחר הצוהריים ועוד ( אולשטיין, 2016 ; אייל, 2012 ) . במרחב החינוכי מגן הילדים עד מערכת ההשכלה הגבוהה מתנהלות כיום יוזמות לאחריות חברתית בתחומי מדעי הרוח, ביהדות, ציונות, וטכנולוגיה ועוד תחומים – הכול מתוך טשטוש גבולות בין פעולות שלא למטרות רווח לבין השקעות סמויות במרחבים חינוכיים שמאחוריהן עומדים רווח כלכלי שאינו ישיר ולעיתים גם ניסיון להשפעה פוליטית . לכן העמקה ביצירת שותפויות עם ארגונים חברתיים הפועלים למען החברה מתוך אחריות לפרט ולחברה היא עניינה של מערכת הכשרת המורים . שותפויות כאלו ממלאות חסרים תקציביים במערכת החינוך ובה בעת מזמנות חדשנות שאינה נגישה למערכת זו מבחינה תקציבית ומבחינה ארגונית ( יוגב ומיכאלי, 2011 ) . אחריות חברתית בהכשרת מורים ברחבי העולם גובר הצורך להכשיר מורים בסביבות למידה המטפחות תפיסות הנוגעות לפערים חברתיים, לעוני ולצדק חברתי ( ; 2016 , . Cochran - Smith et al Hanneke, 2016 ) . ההנחה היא שחשיפת סטודנטים להוראה למארג התרבותי - חברתי שבו הם חיים עשויה לעורר בקרבם ואף בקרב סגל המרצים מכוּונות לפיתוח יוזמות לאחריות חברתית, כזו החותרות לשינוי חברתי ולצדק סוציאלי . אחד התחומים שבהם באה לידי ביטוי האחריות החברתית בהכשרת המורים במערכות חינוך רבות בעולם ואף בישראל הוא תחום הפערים החברתיים בקרב לומדים ( תמיר, 2015 ; 2010 Zeichner, ) . במרחב הגלובלי ניכר הדבר במיליוני ילדים שכלל אינם הולכים לבתי ספר ובמיליוני אחרים שכישורי הלמידה שלהם בתחומי הקריאה, הכתיבה, ההבנה והחשיבה ראשוניים ובסיסיים בלבד ( 2017 Guerriero, ) . פערים חברתיים - לימודיים כאלה בולטים עוד יותר על רקע

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר