|
עמוד:10
10 | בתי ספר ייחודיים - האומץ להרהר ולערער על המובן מאליו הפרק השלישי יציב את תופעת החינוך הייחודי בישראל כחלק ממגמה כלל - עולמית של הקמת בתי ספר ייחודיים בעלי מאפיינים ציבוריים - פרטיים . הגלוקליות של הייחודיות החינוכית בישראל תושווה לייחודיות החינוכית שצמחה החל משנות השישים של המאה ה - 20 בארצות הברית ומאוחר יותר גם בבריטניה . הצגת דגמי הייחודיות מן העולם תאפשר להעמיק את ההבנה של הדגמים הישראליים תוך בחינת קווי הדמיון והשוני ביניהם . הפרק הרביעי יציג את התופעה מנקודת המבט של מדיניות החינוך . הפרק יציע שתי נקודות מבט להבנת הכוחות הפוליטיים המעצבים את שדה הייחודיות החינוכית בארץ הן ברמת המשילות הן ברמת השטח . נקודת המבט הראשונה סוקרת את המדיניות בנושא ובעיקר את ניירות העמדה הרבים שעסקו בו בהזמנת משרד החינוך . נקודת המבט השנייה, ה"שיחית" ( במובן של discourse ) , שמתמקדת ביחסי הכוחות ובאינטרסים המעצבים בפועל את המדיניות, תציג את כללי הפעולה הסמויים שמעצבים בפועל את שדה הייחודיות החינוכית בישראל . הפרק החמישי והאחרון בשער זה יאפשר הצצה נדירה לקולות המקוריים שמאחורי הקמת בתי הספר הייחודיים בעשורים האחרונים בישראל . בפרק יוצגו מגוון קהילות המקימים ומערכות השיקולים הערכיים והמעשיים שלהם, לצד האופן שבו הם מתארים את קובעי המדיניות החינוכית ואת הדינמיקה ביניהם, שמעצבת בסופו של דבר את המציאות החינוכית - ייחודית בשדה החינוך . הפרק מתבסס על ניתוח ראיונות עומק רבים שערכתי בנושא, והוא מאפשר הבנה מורכבת ומעמיקה של תופעת הייחודיות החינוכית בישראל . השער השני, שנכתב עם איילת גיל - רונן כשותפה מרכזית ובסיוע שותפות נוספות למחקר ולכתיבה, נועד להציג את מהפכת הייחודיות החינוכית העמוקה ההולכת ומתרחבת בשטח, על גווניה וסוגיה, במטרה להביא אותה למודעות הציבורית ולהכניסה לתוך השיח הציבורי . השער מקדיש פרק נפרד לכל אחד מסוגי הייחודיות העמוקה הקיימים בשדה והצובעים אותו בצבעים חינוכיים עזים ומסעירים . תמונת המצב המוצגת בפרקי השער ממחישה עד כמה מהפכת החינוך הייחודי נוכחת בשטח ובעלת שורשים עמוקים בכל חלקי המערכת החינוכית בישראל . לצד זאת, הצגת שלל סוגי הייחודיות, על הרעיונות העמוקים שמעצבים אותם ועל תהליכי ההרהור והערעור על ה"מובן מאליו" הבית - ספרי שהם מעזים להציע, תמחיש גם את כברת הדרך הארוכה שהחינוך הציבורי צריך עדיין לצעוד כדי להיות ייחודי באופן עמוק, כולל ומהותי .
|
|