|
עמוד:9
פתח דבר | 9 להניח, באופן מקיף וכולל, את תשתית הידע העדכנית ביותר בנושא ייחודיות חינוכית . מטרה זו תתבטא בעיקר בשער הראשון של הספר, שפונה באופן מובהק יותר אל קהל אנשי המחקר בחינוך וכן אל אנשי החינוך המקצועיים בשטח . שער זה יכול לתרום להבנת התופעה של ייחודיות חינוכית ולהכשיר את הקרקע לניתוח תאורטי ומעשי של תהליכי פיתוח ייחודיות עמוקה, המשמשת ציר מארגן עבור מכלול הפעילות הבית - ספרית . המטרה השנייה היא להציע סקירה רחבה ותמונת מצב עדכנית של סוגי הייחודיות החינוכית הפועלים כיום בשדה החינוך בישראל . מטרה זו, שתתבטא בשער השני של הספר, פונה בנוסף לקהל היעד שציינתי לעיל, גם לציבור ההורים הרחב כבעלי עניין מרכזיים במערכת החינוך . שער זה מבקש להניח תשתית של ידע בסיסי ונגיש לכול על אודות המגוון החינוכי הייחודי הפועם ונושם בלב מערכת החינוך בישראל . ההנחה היא שידע עשיר ונגיש בנושא יוכל לאפשר לכל חלקי החברה בישראל להשתתף בצורה שוויונית בדיון הציבורי החשוב על סוג זה של בתי ספר וכן להיות גורמים פעילים בתביעת זכותם השווה לחינוך בעל ייחודיות עמוקה ומהותית במסגרת החינוך הציבורי . השער הראשון, שהוא, כאמור, בעל נופך אקדמי ותאורטי יותר, יניח את התשתית הרעיונית והמחקרית לעולם הייחודיות החינוכית . הפרק הראשון בשער יתמודד עם היעדר הגדרה בהירה וסדורה לתופעה המכונה בית ספר ייחודי . בפרק אתמודד גם עם העובדה שכחלק מהפיכת המושג "ייחודיות חינוכית" למושג רווח ומוכר ולשם נרדף לשינוי ולחדשנות חינוכית ברמה המערכתית, קיימים לא מעט דגמים חינוכיים המתהדרים בשם "ייחודי" ומספרם אף הולך וגדל . אי לכך, אבהיר גם אילו בתי ספר אינם נכללים במסגרת ההגדרה של ייחודיות חינוכית שאנסח, אף אם הם מכנים את עצמם ייחודיים, ולפיכך הספר לא יעסוק בהם . בלי להקדים את המאוחר, הספר מתמקד בבתי הספר בעלי הייחודיות המהותית והעמוקה, שבפעולתם ניכר גם המתח בין מרכיבים ציבוריים ופרטיים, מתח שחוויתי באופן אישי כשיצאתי למסע ההקמה של בית ספר ייחודי . הפרק השני יסקור את השורשים ההיסטוריים והרעיוניים שהובילו לצמיחת הייחודיות החינוכית בישראל . בפרק יוצג סיפור צמיחתם של בתי הספר הייחודיים החל מסוף שנות השבעים של המאה ה - 20 והקשר שלו לתהליכי השינוי שעברה החברה בישראל באותה תקופה . בה בעת יוצגו השורשים המוקדמים של התופעה, שמקורותיהם עוד לפני קום המדינה ושמתוכם צמח בהמשך סוג חינוך זה .
|
|