פתח דבר

עמוד:8

8 | בתי ספר ייחודיים - האומץ להרהר ולערער על המובן מאליו במהלך המסע המחקרי שיצאתי אליו, התפתח דיאלוג ערכי ביני לבין נחקריי הרבים ואף ביני לבין עצמי בניסיון להבין את מהותה של תופעת בתי הספר הייחודיים שבחרתי לחקור . האם מדובר בבתי ספר ציבוריים ? האם מדובר בבתי ספר פרטיים ? או שמא פרטיים למחצה ? האם מדובר בבתי ספר שפרשו מן הממלכתיות, או שמא בבתי ספר שביקשו לעצב את הממלכתיות מחדש ? האם זהו חינוך ליחידי סגולה, או שמא סגולה לחינוך משמעותי לכול ? שאלות אלו ואחרות והדילמות הערכיות הרבות הכרוכות בהן, חידדו את המתח הפנימי שזיהיתי בבתי הספר הייחודיים . מחד גיסא, היה גלום בהם סיכוי למשמעות חינוכית ולעשייה חינוכית חדשנית ובעלת ערך . מאידך גיסא, כפי שמוריי באקדמיה טענו באופן משכנע ביותר ומעוגן במחקרים, בשל מאפייניהם הפרטיים הם ביטאו פגיעה ביסודות החברתיים של החינוך, כגון שוויון וסולידריות חברתית . העדפת צד אחד בוויכוח הערכי והמדעי בנושא נראתה לי כהכרעה בלתי אפשרית . ממצאי מחקר הדוקטורט שלי, שעליו מבוסס חלקו הגדול של ספר זה בנושא 1 אכן הבהירו לי עד מהרה כי נדרשת דרך חדשה ומשלבת . הייחודיות החינוכית, יש למצוא דרך ביניים רעיונית ומעשית, שמחברת את המשמעות הייחודית והערך החינוכי המהותי של בתי הספר הייחודיים עם הערכים החברתיים של שוויון וסולידריות שהחינוך הציבורי שומר עליהם . נדרשת אם כן דרך ייחודית - ציבורית מהותית . ברוח הפתגם הידוע "חכם השביל מן ההולך בו", הקשבתי רוב קשב להכוונה שהציעה לי הדרך . עזבתי את המסלול המעשי של הקמת בית הספר הייחודי שחלמתי עליו, ובמקביל השארתי מאחוריי את המחקר הבסיסי והתאורטי שעסקתי בו במשך למעלה מעשור . יצאתי לדרך חדשה ומשולבת של מחקר יישומי ( תהליך סדור של מחקר ופיתוח שכולל תוצר יישומי ולא רק יצירת ידע תאורטי ) , בניסיון לפתח מודל של חינוך ייחודי - ציבורי מהותי ומשמעותי, ובה בעת להעמיק ולהבין מדעית אילו תנאים נדרשים לצמיחתו המיטבית . נאמן לדרכי המשולבת, ספר זה יבקש לשלב בין הסגנון ומאפייני השפה של כל אחד משני העולמות, האקדמי - תאורטי והמעשי - ציבורי . הספר אף שם לעצמו שתי מטרות משולבות שפונות לשני קהלים מוגדרים . המטרה הראשונה היא 1 ספר זה מתבסס על הממצאים והמסקנות מעבודת הגמר שלי לתואר שלישי באוניברסיטת תל אביב, שנעשתה בהנחיית פרופ' יובל דרור ופרופ' דן גבתון מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב . כותרת העבודה הייתה "שיח מדיניות החינוך בישראל כפי שהוא מיוצג בסיפורי ההקמה של בתי ספר ייחודיים המסופרים על ידי המנהלים המייסדים" ( ביאליק, 2012 ) .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר