מבוא

עמוד:14

41מבוא – ברכות מן הירושלמי משמע שהאבחנה אינה בין המקדש לגבולין אלא היא אבחנה כרונולוגית . נראה שברבות הימים כבר נשכחה ההיסטוריה, ועתה חיפשו חכמים תירוץ מדוע אין לכלול את עשרת הדיברות בקריאת שמע . הירושלמי מסביר שבעצם קריאת שמע כבר רומזת וכוללת את תקנח ) . הטיעון בא לנמק - ( ירו', פ"א ה"ד, ג ע"ג ; ויקרא רבה, פכ"ד ה, עמ' תקנזעשרת הדיברות מדוע קוראים קריאת שמע בכל יום : מפני שעשרת הדיברות רמוזים בה . הדרשה מעידה על קשר התוכן בין קריאת שמע לעשרת הדיברות, ובעקיפין מסבירה גם מדוע אין צורך לומר גם רשות אחרות מסבירות במפורש מדוע אין זה מן הראוי לכלולאת עשרת הדיברות בכל יום . ד את עשרת הדיברות בקריאה . דומה שאלו הסברים מאוחרים שבאו לאחר שהמחלוקת עם 1 המינים דעכה . מעתה עלינו לחזור ל"טענת המינים" . כלל לא ברור מי הם המינים הללו . איננו יודעים דבר על דוקים, אך ייתכן שהדבר נובע ממיעוט העדויות מעמדה של פרשת עשרת הדיברות אצל הצ עליהם . על עמדותיה של כת קומרן אנו יודעים הרבה יותר, ושם אין לפרשת עשרת הדיברות מעמד מיוחד . ייתכן שהכוונה לשומרונים . איננו יודעים כיצד נהגו בקריאת שמע או בתפילין, מזוזה כתובה על הקיר, ובהאך נותרו מהם מספר רב יחסית של כתובות שהיו כנראה מעין 2 נוסח עשרת הדיברות . ייתכן שכנגד השומרונים הוצאו עשרת הדיברות מקריאת שמע . ברם 3 ייתכן גם שהשומרונים שימרו את הנוסח הקדום . מן הראוי להדגיש עוד שהכתובות השומרוניות מאוחרות לפחות שלוש מאות שנה לחורבן הבית, וניצולן לצורך הבנת ימי הבית חייב זהירות . מ מי שטען שרק עשרת הדיברות ניתנו מסיני דיבר למעשה נגד קיום המצוות ( להוציא את שמירת השבת הנזכרת בעשרת הדיברות ) . איננו מכירים קבוצה שפעלה בתקופת בית שני וזו הייתה תורתה, ואולי לא היה החשש העיקרי מפני קבוצה מוגדרת אלא מפני רעיונות כפירה ) . 1איור בת הקיום של המצוות שאינן מוזכרות בעשרת הדיברות ( אפשריים בחו במערות מדבר יהודה נמצאו כמה קטעי קלף של תפילין ושל מזוזות, חלקם במערות המיוחסות לבני כתות מדבר יהודה וחלקן מימי מרד בר כוכבא, והן אמורות לשקף את ההלכה 4 מתוקפההרווחת בדור יבנה, כאשר המסורת הכיתתית טרם איבדה . לא כאן המקום לברר את 1 , מעיר על נוהגם של הנוצרים הקדמונים לקיים במסגרת תפילת הבוקר מעמד 911וינפלד, עשרת הדיברות, עמ' של קבלת מצוות מסוימות, ואולי הכוונה למעין אישור או קבלה של עשרת הדיברות . 2 . ,193 ,190 ,187 ,179 471מרונים, עמ'לסיכומים ולקיים ראו בן צבי, ספר השו 3 לדילמה דומה ראו פירושנו להלן, פ"ט מ"ה . 4 לסיכום הממצא של תפילין ומזוזות ראו נחמן, תפילין .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר