מבוא

עמוד:9

מבוא – ברכות 9 בסיס ליהדות . יומי כאחד, והן הובנו כ - פעמיים ביום הקנתה לפרשיות אלו מעמד חגיגי ויום 1 חז"ל רואים בקריאת שמע קבלת מלכות שמים , והכרזה על מעמדו של בורא העולם ועל מחויבותנו כלפיו . לא לשווא הפכה הפרשה הראשונה לסמל, ולססמה המושמעת בעת מסירת הנפש לשם קידוש השם . על נוהג מקובל לקרוא קריאת שמע אנו שומעים כבר במקורות מימי בית שני . העדות הקדומה ביותר היא באיגרת אריסטיאס : "אף הוא ציוה להגות בשכבנו וקומנו ובלכתנו 2 במעשה האלוהים ולא רק בדבור כי אם גם בעיון מחשבה . . . " . דברים אלו נאמרים לאחר הסברו למצוות תפילין ומזוזה, וברור שהוא רומז לקריאת שמע . המשפט על העיון והמחשבה או למצוות לימוד תורה, אך יותר מכול יש בביטוי התחברות רומז כנראה לצורך ב"כוונה" לעולם המחשבה והפילוסופיה היוונית, בת זמנו של המחבר . יוספוס אומר שה' ציווה ששתי ) , 212פעמים ביום, בתחילתו וכמשגיע זמן השכיבה, "חייבים הכל ליתן הודיה לה' . . . " ( קד', ד, ייתכן שהמונחים "בתחילתו" ו"בזמן השכיבה" ומשפט זה מתפרש כעדות לחובת קריאת שמע . מעידים על פרשנות לפי שיטת בית הלל, בניגוד לבית שמאי שפירשו שהמצווה צריכה להתבצע בשכיבה ובקימה עצמה . חז"ל התאמצו לקשר בין מצוות קריאת שמע ומצוות לימוד תורה . הקשר מתבקש, משום לימוד תורה, "ושננתם לבניך" . כפישבקריאת שמע מצוי הציווי שנדרש כמקור למצוות שראינו, גם בעל איגרת אריסטיאס רומז אולי לקשר בין שתי המצוות . אחת הדרכים שבהן ביטאו חז"ל את הקשר ללימוד תורה הייתה פרשנותם שהברכה שלפני קריאת שמע היא ברכת ור זההתורה, ומאוחר יותר הכללת לימוד התורה בברכת "אהבה רבה" . כפי שנראה, קיש 3 מאוחר . הברכה על קריאת שמע הייתה ברכה שונה . עם זאת, דומה שהפרשנות האמוראית מבטאת רעיון שראשיתו בלתי ידועה . לחכמים היה חשוב להדגיש את חשיבות לימוד התורה . קשירתו למוסד חברתי מקובל ובעל מוניטין כקריאת שמע חיזקה את מעמדו של לימוד מצווה רבה שכמעט אי אפשר להפריז בחשיבותה הדתיתהתורה כערך מכונן בחברה, 4 והחברתית . ‘ כידוע התורה קובעת פרשיות מספר שיש "לשנן אותן" או "לדבר בהן", והן : "שמע ישראל ה אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך . והיו הדברים האלה‘ אלהינו ה' אחד . ואהבת את ה ך ודברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרךאשר אנכי מצוך היום על לבבך . ושננתם לבני 1 . "מלכות שמים" הפכה בתקופת האמוראים ל"עול מלכות שמים", ראו פירושנו לפ"ב מ"ב ומ"ה 2 ס, קס . איגרת אריסטיא 3 להלן, וראו פירושנו לפ"א מ"ד . 4 ראו פירושנו לפאה פ"א מ"א ; על הקשר ללימוד תורה ראו גם פירושנו לפ"ג מ"ג .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר