מבוא מאין באה, לאן הולכת המולדת

עמוד:14

14 חבלי מולדת 7 ואולם למעשה סבור הוא כי מולדת היא נתון ראשוני ולא מולדת חדשה, מכנים זאת״ ? מוקנה, מרכיב קבוע ולא משתנה של אישיותנו – ״כשם שלומדים את שפת האם בלי לדעת את הדקדוק שלה, כך מתוודעים אל הסביבה שגדלים בה״ . מולדת היא העולם שאנו גדלים בו . היא חייבת לכלול ריבונות מדינית וגוף חברתי עצמאי, או בלשונו של אמרי, ״מי שאין לו ארץ-לאום, כלומר, מי שאין לו קורת-גג בגוף חברתי עצמאי המהווה 8 בעבור הוגים יהודים מרכזיים, הגלות היא יחידה מדינית ריבונית, אין לו גם מולדת״ . מולדתם האמיתית . בניגוד למושג ״הגלות״ כטקסט, כניכור, כגֵרות, כהפצת רעיונות אוונגרדיים ואוניברסליים – בנוסחים השונים של הרמן כהן, פרנץ רוזנצווייג, חנה ארנדט, ברנאר לאזאר, אדמונד ז׳אבס, ג׳ורג׳ שטיינר והאחים דניאל ויונתן בויארין – ישנם יהודים רבים, כדוגמת ז׳אן אמרי, הרואים ב״גלות״ מקום ממשי, שאיננו מקום מופשט כמו הטקסט או הייעוד היהודי האוניברסלי, אלא מולדת קונקרטית השוכנת מחוץ לגבולות ארץ ישראל . ההבחנה החמישית היא בין הבניה כנענית להתרסה צלבנית . המולדת, על פי התזה הכנענית המסתמכת על הדגם הצרפתי, היא שילוב של מקום ושפה . הלאומיות העברית היא לאומיות טריטוריאלית, ילידית, שנולדה במרחב הכנעני, והמולדת מכוננת רק במקום פיזי זה . הבניה תרבותית באמצעות שפה ומקום הופכת את המהגר ליליד . ההיוולדות הממשית או המטפורית במרחב היא המכוננת את בני המולדת . ההבניה הכנענית ״טוענת״ שהישראלים הם רק מכאן . מנגד, ההתרסה הצלבנית מאתגרת את בני המולדת העברים כלא-אותנטים, כקולוניאליסטים מערביים שהשתלטו על אדמת 9 על פי טענה זו, הפרויקט הקולוניאלי היהודי זר למולדת . נכר ועל ילידים בני המקום . הישראלים הם לא מכאן . הציונות שבה כידוע למולדת ולא לחבלי המולדת . חברון או שכם היו רחוקות מהישג ידם או מתשוקתם של החלוצים, בני העליות הראשונות . ״העברי החדש״ הרחיק עצמו מההיסטוריה הקדושה והתרכז בבניית ארץ חדשה . כשהתיישבה בארץ פלשת, לא השכילה הציונות החילונית למצוא תחליף למקומות המכוננים של ההיסטוריה הקדושה שהשתמרו בסיפור המקראי . אי היכולת להגיע אל חבלי המולדת המצויים בטווח ראייה העצימה את החסך, את ההשתוקקות לאותם מקומות, כמו משה הצופה אל הארץ המובטחת מהר נבו . באופן זה שימרה הציונות את הערגה ואת הכיסופים לארץ התנ״ך הבלתי-מושגת . אם להרחיק עד אמריקה, הקמת העיר יריחו בארצות-הברית יצרה זיקה בין העיר הזאת ובין יריחו המקראית, אך בה בעת יצרה גם הנכחה ריקה 7 שם, עמ׳ 108 . 8 שם, עמ׳ 1 . 9 אוחנה 008 ב .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר