הקדמה

עמוד:14

14 חיוב השכל ושלילתו בהגותו של ר' שניאור זלמן מלאדי לפי טענת רש"ז לבא רק לאחר מאמץ אינטלקטואלי [ . . . ] הניסיון להבנה השכלית צריך 19 דבקות ואמונה, שניים מערכי היסוד של התנועה החסידית,להקדים את האמונה" . ניתנות להשגה רק בערוץ השכלתני . נוסף על כך, ביטחונו של רש"ז בשכל היה כה גבוה עד שקבע שהוא צריך להקדים את האמונה, דהיינו להיות הבסיס והעוגן שלה, 20 כפי שנמצא בתפיסות פילוסופיות . במהלך המחקר נעסוק בדוגמאות אלה ושכמותן, ונבקש לבדוק את מידת דיוקן ועד כמה הן מתארות נכונה את עמדותיו של רש"ז . האמת היא שכבר לפני עשרות שנים היו חוקרים שהסתייגו מהצגת רש"ז כמי שנטה לפילוסופיה . ישעיה תשבי ויוסף דן טוענים שהתפיסה הרואה את חב"ד כזרם רציונליסטי "אינה משקפת את המצב 21 לדעתם, "זרם חב"ד לא היה אינטלקטואליסטי באופן חד- משמעי וחותך, כהווייתו" . ואפילו בכתביו ובדרושיו של רש"ז ניתן מקום נכבד לאמונה ולפרקים מודגש שאמונה 22 בדומה לכך קבע חלמיש ש"אין ללא טעם היא בעלת מעלה גבוהה מהשגה שכלית" . 23 התואר [ פילוסוף ] הולם אותו [ את רש"ז ] , בין היתר, בשל יחסו המסוייג כלפי השכל" . חוסר הנוחות משיוך רש"ז למחנה הפילוסופי גלוי לעין בדברי החוקרים האלה, אך אין הם נותנים בידינו משהו מבוסס ומפורט מעבר לאמירות כלליות . בסופו של דבר, לפנינו חוסר בהירות בנוגע ליחסו של רש"ז לשכל, לפילוסופיה ולאמונה . חוקרים מסוימים תופסים אותו כרציונליסט שנטה לפילוסופיה, ואחרים טוענים שלא כך הם פני הדברים . אלו ואלו הותירו אותנו ללא בירור מעמיק בסוגיה זו, והיא לוטה עדיין בערפל . כאן מתעוררת סדרה של שאלות כבדות משקל : מה היה יחסו של רש"ז לשכל האנושי ? האם היה בעל נטיות רציונליסטיות ? האם ראה בפילוסופיה דבר חיובי שיש לחקותו או להיעזר בו ? האם סבר שיש תחומים שבהם נדרשת הגבלה של האינטלקט ? האם הצביע על תכנים אנטי- רציונליים המצויים באמונה היהודית ? אם כן, כיצד שילב אותם בתפיסתו את השכל ? מהי ההשפעה שיש לשאלות אלה על תפיסתו של רש"ז את האמונה, לימוד התורה והתבוננות שכלית ? האם דגל בהשתתת האמונה על השכל ? כיצד התייחס לפילוסופיה היהודית של ימי הביניים ? מהי הדרך הנכונה להתמודד עם הכפירה ההולכת, לדעת רש"ז, ומתפשטת בתקופתו ? כיצד התייחס למדע, להשכלה 443 . – 19 הרן, מחלוקות, עמ' 441 20 ראיית רש"ז כמי שנטה לפילוסופיה השפיעה ככל הנראה גם על תרגום מונחים מהגותו לאנגלית . "חקירה" הפכה ל - philosophy , "חכמה" ו"דעת" ל - wisdom, reason, knowledge ; תרגום זה אינו משמר את המשמעות הרש"זית של מונחים אלה ( ראו להלן בנספח לחלק ד הערה 14 ) . 21 תשבי- דן, חסידות, עמ' 812 . 22 שם . 23 חלמיש, רש"ז, עמ' 220 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר