|
עמוד:14
הזיק ה בין תימן לאר ץ-ישראל : ממצאים ארכיאולוגיי ם-אפיגרפי ים על סמך העדויות המקראיות יש להניח שהיה קשר כלכלי בין ארץ-ישראל לתימן בתקופת המקרא, מבלי לקבוע עמדה באשר לאמיתות הסיפור על ביקור מלכת שבא בירושלים . על כל פנים, על יישוב יהודי קדום בתימן אין אנו שומעים אלא רק בנוגע לסוף המאה השישית לפני הספירה, ואף זאת רק על סמך מסורתם של יהודי תימן עצמם, לפיה ראשית התיישבותם שם הייתה בשנים שלפני חורבן הבית הראשון, בעקבות נבואות ירמיהו על החורבן . 18 מסורת זו נתמכת בתופעה לשונית – הדמיון שבין הגיית החולם להגיית הצירי בעברית שבפי יהודי תימן, תופעה שהייתה אופיינית לדיבור העברי בממלכת יהודה ואשר נשתמרה גם בקרב יהודי קהילות אחרות במזרח שגלו מממלכת יהודה בשנת 586 לפני הספירה, כגון יהודי בבל ופרס . 19 על כך יש להוסיף כי מכל קהילות ישראל, קהילת יהודי תימן היא היחידה המציינת בתשעה באב את מניין השנים לא רק לחורבן הבית השני אלא גם לחורבן הבית הראשון : 'היום לחרבן בית שני אשר בנה עזרא אדוננו ( כך וכך ) שני יגונותינו, ולחרבן בית ראשון ולפיזור אנשי גלותנו אנחנו גולי תימן בארצות מונינו, היום ( כך וכך ) על רוב עונותינו' . 20 אולם כל האמור לעיל אינו אלא בגדר מסורות, הערכות וממצאים לשוניים וספרותיים המגיעים ממקורות מאוחרים, ולא הוכחות מוצקות של ממש בדמות תעודות אפיגרפיות וארכיאולוגיות בנות הזמן שאין לערער עליהן . אך הנה, זה למעלה מ- 70 שנה נגלות תעודות מעין אלו, וכולן מאששות את המסורות, ההערכות והממצאים הללו בדבר הזיקה הברורה שהתקיימה בין יהדות תימן לבין ארץ-ישראל מן המאה השישית לפני הספירה ועד ראשית תקופת האסלאם, בלא שאף אחת מן התעודות שנתגלו סותרת אותם . להלן נסקור אפוא את הגילויים הללו ונעמוד על העולה מהם באשר לנושא הנדון . 18 על מסורת זו ואחרות, המקדימות את ראשית היישוב היהודי בתימן לחורבן ממלכת ישראל בשנת 2 / 721 לפני הספירה, ראו טובי, עיונים, עמ' 56 – 64 . 19 טובי, צירי וחולם . 20 כך בסידור שיח ירושלים, וראו בביבליוגרפיה ; והשוו טובי, עיונים, עמ' 62 – ,63 ושם הערת הרב קאפח כי נוסח זה אינו מצוי בתכלאלים הקדומים מתימן אלא רק באלה שנעתקו מאמצע המאה השש עשרה ואילך . 14 יוסף יובל טובי
|
מרכז דהאן. אוניברסיטת בר-אילן
|