|
עמוד:12
את שלמה המלך בירושלים, ומסתמא נעשה הדבר בעקבות הגעתו של צי אניות שלמה לתימן . 11 ועוד נאמר שם כי צי זה, המכונה 'אֳנִי תַרְשִׁישׁ' ( מלכים א י, כב ) , על שם המקום שהגיע אליו, היה מפליג דרך קבע לאופיר וחזרה, מסע שנמשך שלוש שנים, לשם יבוא 'זָהָב וָכֶסֶף שֶׁנְהַבִּים וְקֹפִים וְתֻכִּיִּים' ( שם, שם ) . המסחר עם תרשיש ושבא נזכר גם במזמור השבח לכבוד שלמה : 'מַלְכֵי תַרְשִׁישׁוְאִיִּים מִנְחָה יָשִׁיבוּמַלְכֵי שְׁבָא וּסְבָא אֶשְׁכָּר יַקְרִיבוּ . [ . . . ] וִיחִי וְיִתֶּן לוֹמִזְּהַב שְׁבָא' ( תהלים עב, י – טו ) . על פי המקרא נמשכו ההפלגות כמאה שנה, עד ימי יהושפט מלך יהודה, בן נינו של שלמה : 'יְהוֹשָׁפָט עָשָׂה אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁלָלֶכֶת אוֹפִירָה לַזָּהָב וְלֹא הָלָךְכִּי נִשְׁבְּרוּאֳנִיּוֹת בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר' ( מלכים א כב, מט ) ; בדברי הימים נאמר כי יהושפט התחבר עם אחזיה מלך ישראל הרשע 'לַעֲשׂוֹת אֳנִיּוֹת לָלֶכֶת תַּרְשִׁישׁ וַיַּעֲשׂוּאֳנִיּוֹת בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר', ועל כן 'וַיִּשָּׁבְרוּאֳנִיּוֹת וְלֹא עָצְרוּלָלֶכֶת אֶל תַּרְשִׁישׁ' ( דברי הימים ב כ, לז – לז ) . אולם נראה כי הסחר בין צור לתרשיש נמשך גם לאחר ימי יהושפט, שכן בנבואתו על צור מתייחס ישעיהו ארבע פעמים לסחר זה ( ישעיהו כג, א, ו, י, יד ) . הד ברור לסחר הענף בין צור לתימן, שהתנהל בהכרח דרך ארץ-ישראל וים סוף, מצוי גם בנבואת יחזקאל על צור : תַּרְשִׁישׁסֹחַרְתֵּךְמֵרֹב כָּל הוֹן בְּכֶסֶף בַּרְזֶל בְּדִיל וְעוֹפֶרֶת נָתְנוּעִזְבוֹנָיִךְ . [ . . . ] בְּנֵי דְדָן רֹכְלַיִךְאִיִּים רַבִּים סְחֹרַת יָדֵךְקַרְנוֹת שֵׁן וְהָבְנִים הֵשִׁיבוּאֶשְׁכָּרֵךְ . [ . . . ] דְּדָן רֹכַלְתֵּךְבְבִגְדֵי חֹפֶשׁלְרִכְבָּה . עֲרַב וְכָל נְשִׂיאֵי קֵדָר הֵמָּה סֹחֲרֵי יָדֵךְבְּכָרִים וְאֵילִים וְעַתּוּדִים בָּם סֹחֲרָיִךְ . רֹכְלֵי שְׁבָא וְרַעְמָה הֵמָּה רֹכְלָיִךְבְּרֹאשׁכָּל בֹּשֶׂם וּבְכָל אֶבֶן יְקָרָה וְזָהָב נָתְנוּעִזְבוֹנָיִךְ . חָרָן וְכַנֵּה וָעֶדֶן רֹכְלֵי שְׁבָא אַשּׁוּר כִּלְמַד רֹכַלְתֵּךְ . [ . . . ] אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ שָׁרוֹתַיִךְ מַעֲרָבֵךְ ( יחזקאל כז, יב – כה ) . הביטוי 'אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ' מכוון לסחר הימי דרך ים סוף, ואילו המילים 'רֹכְלָיִךְ', 'רֹכַלְתֵּךְ' ו'רֹכְלֵי' מכוונות לסחר היבשתי לחצי-האי ערב, שעבר דרך בבל דרומה או דרך הנגב בדרום ארץ-ישראל . 12 אניות תרשיש נזכרות במקרא גם בהקשר אחר, כדימוי לרוח עזה 11 כידוע, הסיפור על ביקור מלכת שבא בירושלים נשתמר במסורות של עמים ודתות שונים, וראו דאום ; קולטר-הריס . הסיפור לא נתקבל על דעת כל החוקרים כאותנטי, אך לאחרונה, עם גילוי כתובת משנת 600 לפני הספירה לערך ( ראו על כך להלן, עמ' 9 ואילך ) , נתחזקה הדעה בדבר אמיתות הסיפור ; וראו למיר, מלכת שבא ; למיר וברון . עם זאת, יש המטילים עדיין ספק בעניין, כגון רובין, וראו תקציר הרצאתו בתוך אבנר, מתימן עד אילת, עמ' [ 4 ] . 12 ראו על כך להלן, עמ' 9 ואילך ; על רשת המסחר של צור בתקופת המקרא ראו ליברני, מסחר . 12 יוסף יובל טובי
|
מרכז דהאן. אוניברסיטת בר-אילן
|