מבוא: הרגולציה פנים רבות לה

עמוד:13

מבוא : הרגולציה פנים רבות לה 13 רשויות רגולטוריות מוקמות בארצות הברית מכוח חוק ; הן ייחודיות ונועדו אך ורק לרגולציה, ואינן חלק אינטגרלי של הרשות המבצעת שבראשותו של הנשיא . מבנה זה נועד להבטיח עצמאות, לפחות כלפי הרשות המבצעת הפדרלית . בראשן של הרשויות הרגולטוריות עומדות בדרך כלל ועדות ולא מנהל אחד . הנשיא ממנה את חברי הוועדות באישור הסנאט, אך חבריהן אינם רק ממפלגתו ; והרשויות אחראיות בפני הקונגרס, שגם קובע את תקציביהן . בעשור האחרון היו בארצות הברית מגמות סותרות . בכמה תחומים הוגברה הרגולציה - בריאות, בטיחות ואיכות הסביבה - ואילו תחומים אחרים עברו תהליכי דה-רגולציה : תחומי התעשייה, החקלאות, האנרגיה, התקשורת והתחבורה . משברים מגבירים רגולציה . כך למשל, פרשת השחיתות בתאגיד 9 הרחיבה את הרגולציה בתחומי ניהול חברות עסקיות ואת אנרון בשנת 2001 הפיקוח על המניות ועל החשבוּת ; בעקבות פיגועי 11 בספטמבר 2001 הוגברה הרגולציה בקצב מואץ בתחומים שהוגדרו כשייכים לביטחון הפנים, כגון מתן אשרות כניסה והעברות כספים ; והמשבר הכלכלי בשנים 2008 – 2009 הגביר 10 זאת ועוד, הפיתוחים הטכנולוגיים אילצו עוד יותר את הרגולציה הפיננסית . את הממשלה האמריקנית להתמודד עם איום ביטחוני מסוג חדש, ובהתאם לכך להגביר את הרגולציה לאבטחת סייבר של תשתיות קריטיות, ולהגן על גופים 11 ממשלתיים ועל מגזרים ספציפיים כגון בריאות, פיננסים, אנרגיה ותחבורה . באירופה, ובפרט בבריטניה, הגישה הייתה שונה לחלוטין : רגולציה היא תפקיד מרכזי של המדינה והיא מופקדת רובה ככולה בידי שירות המדינה . גם כאשר הוקמו גופי רגולציה מיוחדים הם שובצו במשרדי הממשלה והיו כפופים לאחריות השר הרלוונטי . בבריטניה רק חוקים מעטים הוקדשו במיוחד לרגולציה, והדבר הותיר בידי הרגולטורים של המדינה והרשויות המקומיות מרחב גדול של שיקול דעת . היתרון בגישה הבריטית - בניגוד לגישה הלעומתית האופיינית לארצות הברית, המנסה לאכוף חוקים באמצעות רשויות, מפקחים ועונשים - הוא קיומו של תהליך פרגמטי ולרוב גם לא רשמי . התהליך נועד לפתח שיתוף פעולה בין המפקחים הממשלתיים לגופים המפוקחים - על פי רוב ארגונים עסקיים - ובהתאם לכך הוא מגדיר את הרגולציה כהסדר, כלומר כאמצעי לפיתוח של כללי 9 . אנרון ( Enron ) , תאגיד אנרגיה אמריקני שמקום מושבו ביוסטון, טקסס, העסיק למעלה מ- 20,000 עובדים ודיווח על מחזור של למעלה מ- 111 מיליארד דולר . בסוף 2001 נחשף כי דיווחי החברה על מצבה הפיננסי התבססו על הונאה חשבונאית בקנה מידה שלא נודע כמותו קודם לכן ( 2013 McLean and Elkind ) . 10 . דוגמאות להתגברות הרגולציה הפיננסית בעקבות המשבר הכלכלי של 2008 ראו במאמרה של פלאטו-שנער בספר זה . 11 . לסקירה על התפתחות הרגולציה בתחום אבטחת המידע, תוך השוואה בין ארצות הברית, האיחוד האירופי וישראל, בדגש על חשיבותה של הרגולציה של המגזר האזרחי בתחום הסייבר למרות הקשיים ראו 2017 Siboni and Sivan - Sevilla .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר