מבוא: הרגולציה פנים רבות לה

עמוד:12

12 יצחק גל-נור אייל טבת מבט השוואתי כיצד ומדוע מתפתחת רגולציה ? לשאלות אלו יש תשובות רבות, חלקן 5 לדוגמה, האם הגורם המוביל בהתפתחותה של רגולציה הוא מנוגדות זו לזו . האינטרס הציבורי או האינטרס הפרטי ? תשובות מסוימות לשאלה זו ניתן למצוא בתיאוריות כלליות הדנות בשינוי מוסדי של תפקידי המדינה או בשינוי 6 כמו כן ניתן לבחון שאלה זו בהקשר היסטורי ביחס לצמיחתה של מדיניות . 7 זרם נוסף המדינה המינהלית ומערכות היחסים שבין פוליטיקאים ובירוקרטים . בחקר הרגולציה מתמקד בסוכנויות רגולטוריות כארגונים דוגמת מינהל המזון והתרופות האמריקני ( FDA ) , ובוחן את עוצמתן ואת התפקיד שממלא המוניטין 8 שלהן בעיצוב דפוסי פעולתן . בארצות הברית החלו להקים רשויות רגולטוריות ככלי פדרלי למאבק בשחיתות הפוליטית ובמונופולים של חברות גדולות כבר בסוף המאה התשע- עשרה . כך למשל הוקמו הרשות להסדרת הסחר הבין-מדינתי ( ICC - Interstate Commerce Commission, 1887 ) ; מינהל המזון והתרופות ( FDA - Food and Drug Administration, 1906 ) ; הוועדה הפדרלית לתקשורת ( FCC - Federal Communication Commission, 1933 ) ; הוועדה לשוויון הזדמנויות בעבודה ( 1964 The Equal Employment Opportunity Commission, ) ; והלשכה להגנת פיננסית על הצרכן ( CFPB - Consumer Financial Protection Bureau ) והמועצה לפיקוח ויציבות פיננסית ( FSOC - Financial Stability Oversight Council ) , שהוקמו שתיהן ב- 2011 בתגובה למשבר הכלכלי של 2008 – 2009 שחייב את התערבות המדינה . היקפה של הרגולציה הפדרלית בארצות הברית הוא עצום, וכל סוכנות מאלה שנמנו לעיל מעסיקה אלפי עובדים ( לדוגמה, ב- 2015 העסיק FDA-ה כ- 9,000 עובדים, וב- 2016 העסיקו CFPB-ה FCC-הו כ- 1600 עובדים וכ- 1700 עובדים בהתאמה ) . הגישה האמריקנית מבוססת על ההנחה שרגולציה נועדה לתקן כשלי שוק ושהיא הכרחית לפעילות תקינה של הכלכלה . הרגולציה בארצות הברית שימשה מעין תחליף למדיניות ההלאמה שהונהגה במדינות אירופה ( 81 1994, Majone ) . 5 . לדיון מרתק על עמדות כלכלנים כלפי רגולציה ועל השאלה אם תומכי מדינת הרווחה הם גם בעד הרחבת הרגולציה ראו 2015 Klein . 6 . ראו למשל כיצד יישמו ג'ורדנה ולוי-פאור את תיאוריות ההפצה ( diffusion ) בחקר "ההתפוצצות הרגולטורית" של העשורים האחרונים, המתבטאת בצמיחה ובהתפשטות נרחבת של סוכנויות רגולטוריות במדינות רבות בעולם ( 2005 Jordana and Levi - Faur ) . 7 . ראו לוי-פאור 2016 . 8 . 2011 Levi - Faur 2005 ; Carpenter 2010 ; Majone

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר