הרשימות

מתוך:  > סער וּפרץ  > הרשימות

עמוד:14

| 14 | הרשימות 5 לעבור בשוק ערבי, לראות רוצים לחיות מספר שעות בטוֹנקין, בקוסמי נחשים, בריקודי קרב אפריקניים . . . המסַדרים [ המארגנים ] הבינו את הדבר . 6 ג | אבן מקיר . . . אבן — לאו דווקא . כל הבניינים, חוץ מן המוזיאון הקולוניאלי, העתיד להתקיים כמוסד תמידי ( עכשיו יש מציעים לעשות את התערוכה כולה לפרמננטית ) , עשויים חומר קל, לרוב עץ ושלד ברזל . "סוד" זה, בניגוד לכל הסודות, איננו גלוי . הכול מוצק, "בּטוני", וכמה בתים נראים כהרוסים למחצה, שינֵי הזמן ! . . אולם כל ביתן, אם גם איננו אבן, הריהו זועק . . . בשאגת שליט — 8 — 7 בנאום פועם, פיכח, ערוך בהֶקסָמֶטריםכמו מקדש אַנְגְקוֹר ; כמו ביתן איטליה ; בשיר מואזין מיתמר — כמו המינָרֶט [ צריח המסגד ] האלג׳ירי ; בדממה צנועה וגדושה — כמו קבר רחל . שלל סגנונים ואורחות חיים . בצד הודו-סין המלכותית, האפורה, מייללים קירות סודאן האדומים . . . מרטיניקה הלבנה, המעודנת, גובלת עם קלדוניה החדשה אוכלת האדם . . . אבל כל ביתן משהה את רוחו-הוא . ריבוי מוצגיו וסביבתו הטבעית כובלים את הרואה ומשכיחים את שאינו שייך אליו . בבל ולא בליל, ערב-רב ולא ערבובייה . הודו-סין, נזר מושבות צרפת, מכסה את החלק העשירי מכל שטח התערוכה . בו כלולים חמישה ביתנים, ביתן לכל מחוז מחמשת מחוזותיה ; תיאטראות, ביתן המסעות, ביתן העיתונאות, 5 דלתא בצפון ויטנאם ( Tonkin ) . 6 "אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעָק וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה" ( חבקוק ב 11 ) . 7 אזור בקמבודיה, שהיה מרכז האימפריה הקְּמֶרית במאות התשיעית עד החמש-עשרה, ובו מקדשים רבים . 8 משקל האופייני לשירה הקלאסית היוונית והרומית ושליט בין השאר גם ביצירות דנטה .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר