מגמת המגילה

עמוד:12

וגבולות גשרים — מגילת רות | 12 נסקור תחילה את העמדות הרווחות שהוזכרו ביחס למגמת : הסיפור , ולאחריהן אציע את הדרך הנראית לי מבוססת מכולן . מאחר שהסיפור נחתם בהצגת עובד כסבו של ייחוס דוד המלך . 1 כך פותח ראב " ע 8 דוד ) ד ', יז ( היו שהציעו שזו מגמת הסיפור כולו . בעבור היות דוד שורש מלכות ישראל , נכתב " למגילה : את פירושו בדומה היו שהגדירו את הספר כ ' מבוא 9 . " בספרי הקדש יחש דוד למלכות דוד ' בהשלמת רשימה גנאלוגית , החסרה בספר שמואל , שיש גם הלס ראה את ייחוס דוד כמגמת המגילה , 10 בה כדי לשבח את דוד . לה עולה שההשגחה אולם הוא ראה זאת כנימוק תאולוגי : מהמגי אכן , חתימת הסיפור בדוד מעודדת 11 . העליונה כיוונה את לידתו קריאה זו , אולם , כפי שהעירו אחרים , סביר שייחוס דוד לאישה מואבייה אינו מועיל להצדקת מלכותו , וניתן היה לצפות שמוצאה נימה כזו עולה למשל בגמרא 12 . המואבי של רות יוצנע בסיפור אמר לו דואג " המתארת את הדיאלוג הבא בין שאול לדואג האדומי : עד שאתה משאיל עליו אם הגון הוא למלכות אם , האדומי ] לשאול [ מאי טעמא , דקאתי מרות . לאו , שאל עליו אם ראוי לבא בקהל אם לאו ( . נראה יותר שיש להבין את חתימת עו ע " ב יבמות ) " המואביה סיפור ברשימת יחס דוד לאידך גיסא : כשכר טוב לרות שזכתה ויצא ה מה ראה הכתוב לייחס כאן תולדות " ממנה דוד . וכדברי ר ' יוסף קרא : ; 394 ראו ניסוחים שונים של קריאה עקרונית זו אצל : דומרשאוזן , מילה מנחה , עמ ' . 8 . 244 ; זקוביץ , צבת בצבת , עמ ' 2 ז ' ואון , רות , עמ ' . 69 פירושו לרות א ', א ; הכתר , עמ ' . 9 . 42 - 39 ; האברד , רות , עמ ' 454 - 453 דרייבר , מבוא , עמ ' . 10 . ניסוח אחר של עמדה זו הובע על ידי כמה חוקרים 19 - 17 , עמ ' תאולוגיההלס , . 11 שטענו שהמגילה נכתבה לשם חיזוק מלכות דוד שכנראה נקלעה לקשיים ( . 87 י , ספרות החכמה , עמ ' ; מורפ 172 ) אנדרסון , נישואי רות , עמ ' ; ששון , 3 ; וורתוויין , רות , עמ ' 185 ראו על כך , בין השאר : רולי , נישואי רות , עמ ' . 12 . 186 רות , עמ '

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר