מבוא

עמוד:13

מבוא 13 בדומה למשוררים דגולים שקדמו לה בשירה העברית, כמו ביאליק או אלתרמן, שעקבות שירתם ניכרים אצל הבאים אחריהם, גם עקבותיה של שירת רביקוביץ ניכרים כמעט בכל השירה שנכתבת בארץ — של גברים ושל נשים כאחד — מאז שנות השבעים לפחות : באוצר המלים, בתחביר, במקצב, במצלול, בעמדה שירית, ובלשון הציורית, בנושאים ובאידיאולוגיה . משקעים אלו נוכחים בשירה הישראלית לצד שירים שהוקדשו לה או שמתייחסים ישירות אל שירתה, אך להבדיל מקודמיה, שירת רביקוביץ כמעט שלא הולידה פארודיות, תגובות או הפנמות המנסות לבטלה או לפוסלה . נהפוך הוא . נראה כי היא אומצה כשפת השירה הישראלית . הסיפורת של רביקוביץ זכתה להתקבלות צוננת ביחס לשיריה . רשימתה של יהודית אוריין על הקובץ מוות במשפחה , הכלולה בקובץ זה, שיתקה את כתיבת הסיפורת של רביקוביץ, על – פי עדותה, למשך עשור . חוסר הביטחון שחשה בסיפורת לעומת השירה ניכר גם בקובץ סיפוריה האחרון באה והלכה ( 2005 ) . בד בבד עם המישור האוטוביוגרפי הגלוי נוכחת עד מאד טביעת האצבעות הסגנונית, הלקסיקלית, המבנית והתמאטית של עורכת הספר, אורלי קסטל – בלום . בעוד שבשירה רביקוביץ היא שיצקה את היסודות, ועשתה שימוש חופשי במקורותיה השיריים — מן המקרא, עבור בביאליק ועד וולך — הרי שבסיפורת דומה שקיבלה עליה דינם של אחרים . וכאילו בעקבות זאת, גם המחקר, עוד יותר משמיעט לעסוק בשירתה של רביקוביץ, מיעט לעסוק בסיפורת שלה : אילנה סובל היתה הראשונה לזכות אותה בהתייחסות מעמיקה ( סובל 2009 ; וראו סקירתה של נעם דן, 2009 ) ; ובקובץ זה — מאמרה של טל פרנקל – אלרואי מוקדש להארת הסיפורים, ומאמרה של ניצה בן – דב קושר חוטים בין הסיפורים והשירים . בכרך זה מכונסות מרבית רשימות הביקורת המשמעותיות שנדפסו על אודות רביקוביץ מאז הופיע ספרה הראשון אהבת תפוח הזהב בשנת 1959 ועד היום — הן רשימות שפורסמו בעיתונות היומית עם הופעתם של קובצי השירה השונים של רביקוביץ וספר הפרוזה הראשון שלה ( כל קובץ מיוצג ברשימה אחת לפחות ) , והן מסות ורשימות כלליות . לצדן מופיעים מאמרים חדשים, מהם שנכתבו במיוחד לכרך זה, אחדים מהם מבוססים על הרצאות שנישאו בכנס שנערך באוניברסיטת תל – אביב בדצמבר 2005 והוקדש ליצירתה . מיעוטם של המאמרים פורסם קודם לכן, לעתים בגירסה שונה . כך מאפשר הספר לקוראיו לסקור את התקבלותה של המשוררת לאורך חצי מאה, מרגע הופעתה על בימת השירה הישראלית, וכן לעמוד על המגמות הבולטות בתפיסת יצירתה כיום . איגדנו רשימות מן העיתונות ומכִּתבי – עת, מאמרים, מסות ודברי מחקר . כך ניתן לעקוב אחר התפתחות מחשבתם של קוראים השבים אל שירתה לאורך שנים, ומחדדים את רעיונותיהם כמו ברשימותיו הנפלאות ועמוסות התובנות של מאיר ויזלטיר ( משנת 1995 ומ – 2006 ) , ובשתי מסותיו של שמעון זנדבנק . במסה המוקדמת שנכתבה עם פרסום הקובץ חורף קשה בשנת ,1964 עמד זנדבנק על העמדה השירית העקרונית המובלעת בתפיסתה הלשונית של רביקוביץ ומשתמעת מהשימוש במלים יחידאיות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר