|
עמוד:10
10 מבוא השיח המחקרי על אודות השירה הישראלית : ספרה הצנום של מירי ברוך ( שהיתה לחוקרת ספרות ילדים ) הופיע לפני יותר משלושים שנה והיה עיבוד של עבודת גמר לתואר שני, ובה קריאות צמודות בשיריה המוקדמים של רביקוביץ ( ברוך 1973 ) ; ספרה המסאי – למחצה של ז'ולייט חסין ז"ל — חוקרת שהתמחתה בספרות צרפתית — שפורסם לפני למעלה מעשרים שנה, עסק ביסודות מיתולוגיים בשירתה של רביקוביץ ( חסין 1989 ) . בכירי המבקרים והחוקרים של הספרות הישראלית השתהו ונמנעו מלהתמודד עם יצירה זו . הם הקדישו לה רשימות ביקורת בעתון, או מסות תהילה קצרות ( למשל מירון [ 1993 ] 2005 ) , אך לא מחקרים מקיפים . עם 4 התעכבה ההמשגה שההכרה במעמדה המוביל התבצרה והיתה למוסכמת על הכל, הביקורתית והמחקרית של הכרה זו . למעשה, מאז מאמרו החלוצי והמשפיע של מרדכי שָׁלֵו "דליה רביקוביץ משוררת מקוננת", שהופיע לפני למעלה מארבעים שנה ( 1969 ) , לא נעשה ניסיון לבחינה רחבה של מכלול שירתה . ספרי השירה שפרסמה זכו על – פי רוב לתשואות עם הופעתם, אך דומה כי עבור מרבית חברי הקהילה הפרשנית, "יֵלֶא הַפֶּה מִסַּפֵּר מַה גָּדְלָה אַהֲבָתָם" ( אהבת תפוח הזהב , 50 ) לשירתה של רביקוביץ, ולא נוצרו הכלים הביקורתיים לכך עד שנות האלפיים . יתכן שהעדר זה נובע מתפיסתם של קוראים רבים את שירת רביקוביץ מזמן הופעתה המוקדמת כתופעה ייחודית ונבדלת בדורה, שכל ההכללות שניתן להשית עליה אינן תקפות לגביה, ואפשר שהעדר זה נובע דווקא מן המעמד הבלתי – מעורער שרכשה רביקוביץ והפך אותה ל"מובנת מאליה" בגדלותה, נתונה כמוֹת שהיא ובלתי ניתנת לבירור ( וראו מאמרה של חמוטל צמיר בקובץ זה, לשאלת הפער בין מעמדה של רביקוביץ לבין "שתיקת המחקר" עליה ) . עם השנים היתה עצם האהבה שרחשו קוראים לרביקוביץ נושא מהותי בדיון בשירתה . במחקרים החדשים המופיעים בספר זה, וברשימות הבולטות שנכתבו על רביקוביץ בשנים האחרונות, ניכר ניסיון לבחון את האהבה הזו ולעמוד על צפונותיה . כך, ברשימה שפורסמה עם הופעת כרך שיריה המכונסים ב – ,1995 שאל יצחק לאור : "מה יש בדליה רביקוביץ ששובה את הלב", והשיב כי רביקוביץ היא משוררת אהובה משום שלנמען המרכזי של שירתה, נמען גברי, נעים להיענות לאשה חלשה המבקשת להיתלות בו ומעצימה את דמותו בעיני עצמו, ומשום 5 הסבר זה לא קנה שקוראותיה מצאו עצמן בדיוקן זה ( לאור [ 1995 ] בקובץ זה ) . אחיזה אצל קוראים אחרים, אפשר משום שהוא מתעלם מן העוצמה הרבה והמודעת לעצמה בשירתה של רביקוביץ, הדרה בכפיפה אחת עם עמדת הפגיעות החשופה . גמר לתואר שני נוספו גם הן, בהן עבודתה החשובה של טלי ארגוב, שנכתבה כבר ב – 1995 על אודות התקבלות שירתה המוקדמת של דליה רביקוביץ . עבודה זו לא פורסמה בספר או בכתב – עת ומשום כך לא הגיעה לקהל קוראים רחב . 4 . ראו לדוגמה בדברי ההספד של מנחם פרי : "אין שום משוררת שמתקרבת אליה היום בספרות העברית" ( http : / / www . ynet . co . il / articles / 1,7340,L - 3131106,00 . html ) 5 . וראו דבריה של חמוטל צמיר על כך, במאמרה להלן .
|
|