ראשית דבר

עמוד:6

בזמן > דליה מרקס 6 לכל חודש מחודשי השנה אופי משלו, טעמים וניחוחות ייחודיים, השתדלתי להביאם אל בין דפי ספרי . כל פרק מוקדש להעמקה ולעיון באחד מתריסר החודשים, והמבנה של כולם קבוע : כוונה, מבוא, שירת החודש, עיונים, תפילת החודש . כוונה לחודש, בבחינת ייחול שאני מייחדת לכל חודש ; בשערי החודש הוא מבוא קצר, ובו פירוט העיונים שיבואו בפרק ; שירת החודש , בכל פרק בחרתי שיר או פיוט שנושאיהם קשורים באירועי החודש או מזכירים אותם ; עיונים על תכנים שכל חודש מְזַמֵּן ; ובסוף כל פרק מותאמת תפילת החודש , תפילה הנאמרת במהלך החודש או המאירה אור מסוים הקשור בו . בצד הטקסט פתחתי חלונות ובהם מדרשים, פיוטים, הרהורים ותוספות . ידידים וידידות שקראו את טיוטות פרקי הספר העירו לי שיש בו סגנונות שונים, ושבעיונים שונים אני דוברת בקולות שונים . שמחתי בהערות אלה . הריבוי הוא חלק יסודי מהמסר של הספר, אני אוהבת את ריבוי-האנפין ומאמינה בכוחו . נושאים שונים זימנו קולות שונים והתייחסויות מגוונות . לעתים הקול הדובר בספר הוא אישי ולעתים אקדמי, לעתים המבט הוא היסטורי ולעתים תרבותי ודתי . חשוב היה לי לאתגר את הניגוד שבין מה שמכונה "דתי" ובין "חילוני", ולהציג את כוליות השיח היהודי-ישראלי . ובכל מקרה, השתדלתי לכתוב מבפנים, מתוך אהבה ושייכות, גם אם לעתים מתוך ביקורת . כאישה יהודייה ילידת ירושלים, רבה וחוקרת תפילה, וכמרצה בהיברו יוניון קולג', הסמינר של התנועה הרפורמית, חשוב היה לי, לשלב בין מחשבותיי ותובנותיי בספר גם ישן וחדש, נשי וגברי, מערבי ומזרחי, מוכּר ופחות מוכּר . ביקשתי לכלול קולות יהודיים רבים מתקופות שונות ומקומות שונים המבטאים עמדות והלכי רוח מגוונים . הקריטריון להכליל עיונים וקטעי קריאה ושירה היה בראש ובראשונה איכות החומר ( ולא ניסיון טכני לייצג את הקולות כולם ) . שמחתי לראות שֶׁמה שעלה במקלדתי שיקף את ריבוי האנפין המטיב והמפרה שבו אני חפצה . לא ביקשתי להקיף הכול, אין זה ספר אנציקלופדי, אלא להגיש הצעות להרהור, לשיחה ואף לוויכוח בריא . מה מקומו של ספר זה ? אני מדמיינת אותו מוצב בסמוך לשולחן האוכל המשפחתי, או ליד המיטה, בקהילה, במתנ"ס, בבית הכנסת או במשרד, בארון הספרים הביתי או בילקוט הטיולים, במגירת המדריכה או על שולחן המורה . אני מזמינה אותך להצטרף למסעות בלוח השנה שלנו : היהודי-ישראלי, העתיק והמתחדש . אפשר לבחור לקרוא את הספר מראשיתו ועד סופו אבל אפשר גם לעיין בו לפי חודשי השנה, מועדיה ואירועיה ולקרוא את פרקיו בעונתם . איני מצפה ממך להסכים עם כל דבריי, אדרבה, אשמח אם הדברים יעוררו בלִבך מחשבות ויעודדו מסעות רבים נוספים למחוזות עתיקים וחדשים, רחוקים וקרובים . בשעריו של כל חודש הבאתי מידע על שמו של החודש . כמו כן ציינתי את מזל החודש, את השֵּׁבט של החודש 3 ואת אבן החושן המשויכת לו . ציון אבני החושן מסתמך על חלוקה בפיוט אלפבתי ( של האותיות כ – ת ) קדום, וזו לשונו : ~ כֻּולַּל בְּאוֹדֶם רְאוּבֵן אַל יָמוֹת לִהְיוֹת כְּפִטְדָּה שִׁמְעוֹן בְּמִלְחָמוֹת מַבְהִיק כְּבָרֶקֶת לֵוִי לְדַמּוֹת נִדְמָה יְהוּדָה בְּנוֹפֶךְ בִּנְעִימוֹת שֻׂוכַּר יִשָׂשכָר בְּסַפִּיר בְּבִינַת חָכְמוֹת עֻולָּה זְבֻולּוּן בְּיַהֲלוֹם לְהִדָּמוֹת פּוֹאַר דָּן בְּלֶשֶם בִּרְקִימוֹת צֻויַּין נַפְתָּלִי בִּשְׁבוֹ בְּרוֹמֵמוֹת קֻשַּׁט גָד כְּאַחְלָמָה בְסִיוּמוֹת רֻוקַּם אָשֵׁר בְּתַרְשִׁישׁ בְּתַעֲצוּמוֹת שֻׁובַּח יוֹסֵף בְּשׁוֹהַם בִּתְקוּמוֹת תּוֹאַר בִּנְיָמִין בְּיָשְׁפֵה בְּרוֹמֵמוֹת . 4

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר