פתח דבר

עמוד:12

12 וממציא שיטה ? משורר ? ככל הנראה גם וגם ועוד גם אחד . במהלך חמשת עשורי יצירה ( 1965 - 2015 ) , פרץ יזרעאלי נתיבים חדשים בתיאטרון הישראלי, בעזרת יכולת אנליטית ואינטלקטואלית הנשענת על השכלה גבוהה ורחבה בכל תחומי האמנות, באמצעות דמיון יוצר ומקורי, ובעזרת יושרה ונאמנות לעצמו ולאמות מידה ערכיות ואמנותיות גבוהות ביותר . כבר בריאיון ב- 1968 אמר בין השאר : "התיאטרון הוא המקום המרכזי לתהייה מופשטת על קנקן העולם ועל מהות הקיום . בו הכול אפשרי . . . לדבר טקסט, לפרש טקסט, להעמיק ולחפש בו משמעויות חדשות" ( לבר קדמא, ידיעות אחרונות דצמבר 68 ) . ואכן לאורך כל דרכו האמנותית מקפיד יזרעאלי לחפש משמעויות חדשות לעשייה התיאטרונית — בין אם בבחירת חומרים ייחודיים ובין אם בפרשנות חדשנית . על הצגת מדאה בבימויו כתב משה נתן : "הנשרים הממריאים אל על מסתכנים בשבירת מקורם בשיאי הצוקים — התרנגולות הצמודות לקרקע, להן לא נשקפת שום סכנה" ( מעריב , יוני 1971 ) . רבות מן ההצגות שביים יזרעאלי בעשורים האחרונים, הפכו לתופעות מכוננות בחידושיהן ובהשפעתן מרחיקת הלכת על פניו של התיאטרון הישראלי, והן נתפשות היום כ"מיתולוגיה מקומית" . בין אם מדובר בפירושיו לעגנון וליצירות מארון הספרים היהודי, ובין אם בפירושיו לקלאסיקה . פעמיים בחייו ניהל ניהול אמנותי בלב העשייה הרפרטוארית בישראל — בתיאטרון הבימה ובתיאטרון החאן . בעשור האחרון, בעת שיצר בעיקר בתיאטרון תמונע, העז יזרעאלי לבחון ולמתוח את גבולות התיאטרון לכיוונים חדשים דרך כתיבת מחזות מקוריים ותוך בימוי ומשחק בהם . בראיונות שונים אמר על עבודתו : "אני מחנך את עצמי להיות באזורי השאלה ולא באזורי התשובה . . . התיאטרון שלי הוא לא תיאטרון של 'ככה עושים' אלא של 'למה עושים'" . לאורך כל שנות עבודתו הקפיד יזרעאלי ללמד ולהנחות סטודנטים בחוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב ובהוראה חלקית באוניברסיטאות בעלות שם בעולם . הצגותיו הועלו בפסטיבלים החשובים ביותר כפסטיבלי ברלין, בולטימור וציריך, והפכו אותו לנציג ישראלי בולט ומוערך בעולם הרחב . במחזה שלו חלומות של אנונימוס אומרת אחת הדמויות : "אין דבר ששנוא עלי יותר מאנשים שאוהבים תיאטרון" . ועל כך אומר יזרעאלי : "תיאטרון לא אוהבים . תיאטרון זו נידונות . נביא לא אוהב להתנבא . . . הוא חייב להתנבא" . במהלך השנים נבנתה וגובשה שיטתו התיאטרונית הייחודית של יזרעאלי, העוסקת באופן חדשני בפענוח הטקסט הדרמטי, שהוא עצמו מציע את כל הסממנים לפיצוחו . השיטה מציעה כלים ישירים לבחינת מבנה ומרקם המחזה ולאופן קריאת הטקסט על-ידי הבמאי והשחקן . שיטה פורצת דרך זו, הפכה לאבן פינה בעבודת שחקנים ובמאים רבים בארץ, ואף אומצה על-ידי רבים מבין המורים למשחק, לבימוי ולכתיבה בישראל . בשנים האחרונות, יזרעאלי אינו מסתפק ביצירה תיאטרונית בלבד אלא יוצר בשירה ובפרוזה, ובפרויקטים המשלבים בין תחומי אמנות שונים . מקומו ומשמעותו של יזרעאלי בתיאטרון ובתרבות הישראלית כיוצר ברוך כשרונות ועתיר הישגים, אינם מוטלים בספק . אישיותו ושיטתו נערצים על תלמידיו ושחקניו ובה בעת הוא מעורר מחלוקות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר