מבוא

מתוך:  > קול אחר > מבוא

עמוד:12

מבוא 12 אליו כעסק כלכלי המבקש להגדיל את רווחיו ככל האפשר ולכן מתאים את תכניו לטעם הקהל ( סופר, 2011 ) . במחקר מקובל לציין שלושה מודלים עיקריים של הרדיו : מודל השידור הסובייטי, שנמצא כולו בשליטת השלטון ; מודל השידור הציבורי, הממומן על ידי הציבור ונחשב מוסד ציבורי ; ומודל השידור המסחרי, שיש לו אוריינטציה כלכלית בלבד ( & Rossi Bauer , 1952 ; Sabir , 2013 ; Ziglin , 1935 ) . למודלים אלו ניתן להוסיף תת-מודלים : מודל הרדיו הקהילתי, הפועל בקהילות מסוימות ; ומודל הרדיו החינוכי, כלומר תחנת רדיו לא מסחרית המופעלת על ידי סטודנטים במכללה, באוניברסיטה או במוסד חינוכי אחר ( 2000 , Cavallo , 2013 ; LLC, 2010 ; Sauls ) . רדיו חינוכי הפועל במוסדות להשכלה גבוהה נקרא גם "רדיו המכללות" או "רדיו אוניברסיטאי" . יש תחנות רדיו חינוכי המופעלות לצורך הכשרתם המקצועית של אנשי רדיו וכדי לייצר עתודה לתעשיית התקשורת בכלל ולתעשיית הרדיו בפרט, יש תחנות שמגמתן לשדר תכנים קהילתיים, ויש תחנות המנסות להציע אלטרנטיבה לשידורים המסחריים או הממשלתיים ( ; 2000 , Cavallo , 2013 ; Godfrey & Leigh , 1998 ; Keith , 2010 ; Sauls Wilson , 2015 ) . המכללות והאוניברסיטאות הן מחלוצות שידורי הרדיו : עוד בשנת 1912 נערכו ניסיונות בשידורי רדיו בכמה מחלקות למדע במוסדות אלו, ועוד לפני מלחמת העולם הראשונה שידרו כמה תחנות רדיו במכללות ( בעלות רישיון ) תוכניות על מזג האוויר, על דיווחי תנועה, על השווקים ועל חדשות שונות ( 1937 , Frost ) . בישראל פועלות כחצי יובל תחנות רדיו חינוכי, והן הוקמו בהשראת מודל רדיו המכללות בארצות הברית . כתחנות המשדרות ממוסדות אקדמיים מטרתן העיקרית היא להכשיר סטודנטים ולאפשר להם לרכוש ניסיון מעשי בתחום התקשורת והרדיו בדרכם לכניסתם לשוק העבודה לאחר לימודיהם ( 2015 , Cavallo , 2013 ; Wilson ) . התחנות החינוכיות מאפשרות לסטודנטים ללמוד כיצד להפעיל תחנת רדיו במהלך הפעילות השוטפת בהן, וההכשרה היום-יומית בתחנה משפרת את רמת המקצועיות שלהם ותורמת תרומה רבה לביטחון העצמי שלהם, להכרתם את נקודות החוזק והחולשה שלהם, להכשרתם לעבודה קשה בסביבה יצירתית ודורשת, ולהתמודדותם עם "העולם האמיתי" בתום לימודיהם ( 2015 , Wilson ) . התחנות החינוכיות משדרות בעיקר מוזיקה אלטרנטיבית ותכנים אלטרנטיביים לקהל המאזינים, ושידוריהן נחלקים לשלושה סוגים מרכזיים : בידור, מידע והוראה ( 1998 , Caton , 1979 ; Sauls ) . ההנחה הבסיסית היא, שתפקידו של הרדיו החינוכי להעניק שירות לקהילה – הן לקהילת הקמפוס הן לקהילה כולה ( 2001 , Sauls ) . בשירותו לקהילה עליו לשקף את שורשיה, את ההיסטוריה שלה ואת האקלים הפוליטי

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר