פתח דבר

מתוך:  > קול אחר > פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר 9 של אסף ליברמן וקלמן ליבסקינד כבר אינני מאזין בהכרח בשעת שידורן, אלא נכנס לאתר תחנת הרדיו בשעה הנוחה לי ובוחר אם להאזין לריאיון בודד או לתוכנית כולה . אני עוקב אחר דף הפייסבוק של התוכנית של "טייכר וזרחוביץ'" ומאזין למערכונים שמועלים אליו, ובנסיעות ארוכות אני מאזין לפודקאסט של התוכנית "עושים היסטוריה" . כיום הרדיו גם הפך להיות רדיו ויזואלי, שכן בפניהם של כוכבי הרדיו אפשר לצפות באפליקציות ובאתרים השונים של תחנות הרדיו . עם זאת, אף שלא מעט הספידו את הרדיו, נדמה שגם בזמן שטף הצונאמי של הגירויים, האטרקציות והמידע המתפרצים אלינו מן המסכים הדיגיטליים השונים – הרדיו עדיין חי, נושם ובועט, עדיין כלי תקשורת מרכזי, עדיין משפיע ומרגש כבעבר . ממחקריי הרבים על הסתגלות הרדיו לניו מדיה עולה שהרדיו עודנו עומד על תילו ומשמש כלי תקשורת מרכזי בשידורי חדשות ומוזיקה, ושהוא נחשב ה"חבר הטוב ביותר" בזמני נסיעה ברכב . השינוי המרכזי בשידורי הרדיו בעידן הניו מדיה וריבוי הערוצים מתמצה אפוא בעיקר באופן ההאזנה השונה לשידוריו . כמי שלאורך השנים ליווה אותו הרדיו והיה חלק משמעותי מחייו, באופן טבעי בחרתי ללמוד תואר ראשון בלימודי תקשורת ולהשתלב עוד במהלך לימודיי בהקמתה ובניהולה של תחנת הרדיו החינוכי "קול נתניה" . בתפקידי זה התנסיתי בכל תפקידי הרדיו ולמדתי אותם : שדרנות, עריכה, עריכת מוזיקה, כתיבת תחקירים וכן הלאה . עם השנים הקמתי וניהלתי תחנת רדיו חינוכי נוספת – "קול אחר" – ולימים נעשיתי מרצה, חוקר וראש מסלול רדיו, שידור והפקת תוכן בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל בשומרון . במהלך חמש-עשרה שנות הוראה לימדתי אלפי סטודנטים, ובאמצעות תפעול תחנת הרדיו החינוכי זכיתי לחוות את התפתחות הסטודנטים שלי, הן מצד הפן האישי הן מצד הרמה המקצועית . בכל יום אני מבחין כיצד הפעילות ברדיו מעצימה את הסטודנטים ונוסכת בהם ביטחון עצמי, כנראה בזכות הקסם של הרדיו, המעניק לסטודנטים אפשרות לחלום ולהגיש את עצמם באופן אופטימלי – להכין מונולוגים, לראיין זמרים ופוליטיקאים ואנשי מקצוע שונים, לערוך רשימת שירים, לשדר בתחנות ו"להשתגע" עם ג'ינגל יצירתי . כשתלמידיי משתלבים בסיום לימודיהם בתעשיית התקשורת בכלל, ובפרט בתחנות הרדיו, וכשאני מאזין להם ברדיו, צופה בהם בטלוויזיה או רואה את שמותיהם ברשימות הקרדיטים, אני מתמלא התרגשות וגאווה, ואני מתוודע שוב לחשיבותו של הרדיו החינוכי ולתפקידו המשמעותי בעיצוב התקשורת בישראל ובעיצוב החברה כולה . בעידן שבו מצד אחד נראה שרמת אמינות התקשורת הולכת ופוחתת, ומצד שני אנחנו נחשפים יותר ויותר לתוכני התקשורת, הרדיו החינוכי משמש כלי מרכזי

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר