מבוא

מתוך:  > נומוס ונראטיב > מבוא

עמוד:יג

יגמבוא של החוק ושל הטבע האנושי בכלל . 24 בניגוד לדימויים המסורתיים של החוק כאור, כתרופה או כאורגניזם צומח, 25 קאבר מדמה את החוק לגשר ( "הנומוס אינו אלא התהליך של מעשי אנוש המתוח בין חזון לממשות", להלן עמ' 42 ) . תפיסת החוק כגשר נעוצה בשחזור התודעה העתיקה, אשר לפיה הקיום האנושי ממוקם באופן כלשהו בין שני מצבי עניינים : בין זיכרון לכמיהה, בין נפילה לגאולה, בין ארץ לשמים, בין העולם הזה לעולם הבא . אם כך, הנומוס במהותו מסמן את הטרנספורמציה המתחוללת בתנועה ממצב עניינים אחד למצב עניינים אחר, בין מציאות לחזון . החיים בנומוס הם חיים בפער שבין התשוקה לסיפוקה, בין המצוי למתחייב, בין ההווה לעתיד — פער שטבעו של החוק להיות מתוח מעליו כגשר . דימוי החוק כגשר מגלם את הרעיון היהודי של "תיקון עולם", 26 ומקפל בחובו את הנפרדות העקרונית של המציאות מהחזון ואת אפשרות המעבר מהעולם הקיים אל העולם שאפשר לדמיינו . החוק ממלא אפוא תפקיד כפול — מחד גיסא, הוא מגשר בין המציאות לחזון, ומאידך גיסא, "החוק הוא השומר על הממשות בנפרד מן החזונות שלנו, ומציל אותנו מן האסכטולוגיה, שהיא ההתנגשות בתוך עולמנו החומרי והחברתי בין המבנים שיצרנו לנו בשכלנו" ( להלן, עמ' 6 ) . ללא הפרדה בין החזון למציאות, זו האחרונה תקרוס לתוך חזון טהור . אסכטולוגיות אפוקליפטיות מנוגדות לתיקון עולם בדרך המשפט, מכיוון שהמיידיות של אחרית הימים מפרקת את המתח הנורמלי שבין הווה לעתיד, בין הקיים למתחייב . 27 תפיסת החוק כגשר הולכת שלובת זרוע עם נחיצות הנראטיב למערכת של קאבר — באמצעות הנראטיב מיוצגות המשמעויות של כל אחד ממצבי העניינים ושל הפער ביניהם . הגשרים מבוטאים אפוא באמצעות נראטיבים שונים . 28 כשהחוק מדומה לגשר הוא למעשה איננו נתון במציאות החברתית או במישור הנורמטיבי הטהור, אלא משתתף בשלושת הממדים יחדיו — במצוי, בראוי ובעשוי להיות . אם כן, תורת-המשפט של קאבר איננה נוקטת עמדה ואיננה מכריעה בוויכוח שבין פוזיטיביזם לנטורליזם, אלא מקעקעת את נקודת המוצא של הוויכוח מראשיתו . 29 דימוי החוק כגשר מדגיש גם את המרכיב האנושי ביצירת החוק ובתחזוקו . קאבר מאמץ את דבריו של גירץ, שהגדיר את האדם כ"בעל חיים האחוז ברשתות משמעות שטווה הוא עצמו" . 30 יכולתנו ליצור עולמות של משמעות, לשכון בהם ולשנות עולמות אלו באמצעות פעילות אישית, קהילתית או ציבורית — היא שעושה אותנו אנושיים . החומרים שמהם

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר