המודיעין הרוסי: פועל מעבר לאופק אך כבול בעבותות העבר

עמוד:21

גיליון 82 חשוון תשע״ט 21 לפני הבחירות, שזוהה כקשור ל - GRU . ארה”ב אף מאשימה פורמלית עוד 13 אזרחים רוסיים ושלוש חברות רוסיות כמי שהיו מעורבים בקמפיין של טראמפ בנוסף לשתי חברות ישראליות . אף שה - GRU מוכוון לאיסוף הצבאי, בשנים האחרונות הוא החל להגביר את השימוש בכלי סייבר התקפי . במקרים מסוימים יש חפיפה בין פעילויותיו לבין אלה של ה - FSB וה - SVR . לדוגמה, במבצע הרוסי לחדירה למערכת המידע של המפלגה הדמוקרטית ב - 2016 פעלו שלושת הארגונים הנ”ל במקביל . היה זה ניצול הזדמנות ובדיעבד התברר ל - FBI ולמפלגה הדמוקרטית שמערכת המידע שלה לא הייתה מוגנת כראוי . ככל הנראה הרוסים הופתעו מהמידע האיכותי שנפל לידם ומיהרו להעביר אותו לוויקיליקס, שפרסם אותו בהבלטה . המדיה החברתית, בתמיכה חשאית של הרוסים, העצימה את הפרסומים, ואלה גרמו נזק תדמיתי רב להילרי קלינטון וכנראה סייעו לניצחונו של טראמפ . הרוסים ניסו להשפיע על מערכת הבחירות גם בצרפת ובגרמניה, אך בפחות הצלחה . ב - 2014 נעצר בצרפת וגורש GRUןיצק רוסי לאחר שנחשף כי ניסה להשיג מידע מפליל על נשיא צרפת דאז פרנסואה הולנד . ב - 2017 ניסו הרוסים להשיג מידע מפליל על המועמד עמנואל מקרון, שאותו התכוונו כנראה לפרסם לאחר היבחרו . מתחילת דרכו הוקם נאט”ו כארגון להגנה משותפת של אירופה מפני התוקפנות הסובייטית . הגישה הרוסית הנוכחית היא של Hybrid Warfare , כלומר, ההתמודדות עם נאט”ו לא תהיה במישור הצבאי בלבד . חלק חשוב במערך הרוסי הנוכחי הוא הפעלת אמצעים אקטיביים, כולל מבצעי מידע והונאה, חדירות סייבר ליעדים פוליטיים וביטחוניים וחיזוק גורמים שיכולים להקטין את כוחו של נאט”ו - במיוחד החלשת שיתוף הפעולה בין חברות נאט”ו וחיזוק גורמי אופוזיציה לממשלות הנבחרות . אם בעבר עשו זאת המפלגות הקומוניסטיות ו”ארגוני חזית” שפעלו בהנחיית ברה”מ בתוך מדינות נאט”ו, כיום הרוסים מעודדים גורמים אחרים, לדוגמא גופים שפועלים נגד הגישות הדמוקרטיות של חברות הארגון או נגד הגדלת תקציב הביטחון שנדרש מחברות נאט”ו . חלק מהגורמים הללו נתמכים בחשאי, ככל הנראה, על ידי המודיעין הרוסי, באמצעות פרסומים במדיה החברתית שלא ניתן לשייכם ליד מכוונת . שידוד מערכות במודיעין הרוסי שנים רבות נודעו הרוסים כאמני משחקי הריגול וההונאה, אך הם התקשו לפתח יכולות אנליטיות גבוהות . לרוב זה לא נבע מחוסר ידע, אלא מסיבות תרבותיות וארגוניות . לכן, במקרים רבים בהיסטוריה, גם כשהיה ברשותם מידע רלבנטי הם טעו בהערכת משמעותו . זה לא נכון רק לגבי “מבצע ברברוסה”, כשרשת הריגול הסובייטית “התזמורת האדומה” סיפקה מודיעין על כוונותיו של היטלר לפלוש לרוסיה אך ההנהגה המדינית והצבאית התעלמה מכך . ההנהגה הצבאית והמדינית התעלמה . גם כשהוצבו הטילים בקובה, במשבר הטילים ב - 1962 , טעו הרוסים בהערכתם את תגובת ארה” ב ונאלצו להתקפל בבושת פנים . הפלישה הסובייטית לאפגניסטן ב - 1979 התבססה על הערכות מוטעות לגבי היכולת לנצח ולהמליך שלטון בובות סובייטי, וכך לאורך השנים ש"הצבא האדום" התבוסס בבוץ האפגני עד ליציאתו ב - 1989 . הקושי האנליטי הרוסי נובע בין היתר מהנטייה שלהם להאמין בתיאוריות קונספירציה, לא לראות את המצב כפי שהוא אלא לתת משקל יתר ליכולות של אויביהם ולרצון בלתי נשלט להציג בפני המנהיגים את מה שרוצים לשמוע . גם כיום הפחד מפוטין חזק ואין סיכוי שמשהו מהותי השתנה בתרבות המודיעינית הרוסית . במערב לא תמיד מודעים לכך שהגישה האנליטית הרוסית, כפי שהייתה גם בעידן הסובייטי, מבוססת על הצגת מידע גולמי למקבלי החלטות . זאת בשונה מהמקובל בארגוני מודיעין מערביים . ברוסיה המנהיגות הביטחונית כוללת את הצוות הקרוב של הנשיא, מועצת הביטחון ומספר מצומצם של שרים . כל אלה נוהגים לקרוא חומרי גלם מודיעיניים, שלא כמו בארצות המערב, שם הקברניטים קוראים דו”חות מעובדים 20 . לכך יש השפעה על יכולתם של הרוסים לגבש תמונה נכונה במצבים מורכבים . בספטמבר 2016 פורסם כי רוסיה מתכננת שינויים מהותיים בארגון מערך המודיעין שלה . 21 קשה לדעת מה מהות השינויים, אך נראה שמדובר בלקחים מפרשיות שחיתות ואולי גם מחשיפת הפעילות החשאית הרוסית שעמדה מאחרי הפרסומים במדיה החברתית בארה”ב ובאירופה . הכוונה הייתה להקים את 22 MGB ( Ministry of State Security ) , משרד ממשלתי מודיעיני ביטחוני עליון, שיהיה אחראי לתיאום פעילות ארגוני המודיעין והביטחון הרוסיים, לאחר שפוטין לא היה שבע רצון מאפקטיביות שלהם . מדובר בחזרה למתכונת שבה ה - KGB היה הארגון המודיעין הדומיננטי, כפי שהיה בעת שפוטין שירת שם ( 1975 - 1990 ) , לפני שפורק והוקם המבנה החדש . המשרד הממשלתי החדש ( MGB ) יטפל גם בנושאי השחיתות במערכת המודיעין והביטחון הרוסית . אנשי מודיעין במערב, המנטרים את השינויים במודיעין הרוסי, רואים במהלכים אלה עדות נוספת לכך שרוסיה נמצאת בדרך ממשטר אוטוריטרי למשטר טוטאליטרי . לא ידוע עד כמה תוכנית זאת באמת קורמת עור וגידים . מה שכנראה מתרחש הוא שה - FSB מרחיב את פעילותו בחו”ל לצד ה - SVR , אך לא ברור האם המהלך יהיה על חשבון פעילות ה - SVR בחו”ל וכיצד יתקיים התיאום בין שני הארגונים . כבר ב - 2003 נעשה שינוי מהותי במבנה המודיעין ברוסיה . שירות ההאזנה הממשלתי Federal ) Agency of Government Communication and Information , המקביל הרוסי ל - NSA ) פוצל והוכנס בחלקים לתוך ה - FSB, SVR ו - FSO . זאת כדי לשפר את היעילות ולקבל מענה המותאם לצורכיהם של הארגונים הקיימים . בנוסף, מהלך כזה מחליש את הכוח שצבר שירות ההאזנה, בזכות המודיעין הייחודי שברשותו, על הנעשה בתוך רוסיה ומחוצה לה . לסיכום, רוסיה הצליחה להפתיע את ארגוני המודיעין המסכל במערב . היא יכולה להיות מעודדת מהצלחותיה בתחום הסייבר ומהשפעתה על דעת הקהל בארה”ב ובאירופה בנושאים קריטיים בשיח הפוליטי . ניתן להניח כי תלמד מהטעויות שעשתה ותחזק יכולות חדשות אלה, המהוות ערך מוסף משמעותי לפעילותה בתחומי המודיעין המסורתיים .  הערות למאמר ראו בגיליון האינטרנטי רוסיה הצליחה להפתיע את ארגוני המודיעין המסכל במערב . היא יכולה להיות מעודדת מהצלחותיה בתחום הסייבר ומהשפעתה על דעת הקהל בארה”ב ובאירופה בנושאים קריטיים בשיח פוליטי . ניתן להניח כי תלמד מהטעויות שעשתה ותחזק יכולות חדשות אלה, המהוות ערך מוסף משמעותי לפעילותה בתחומי המודיעין המסורתיים ב ת מ ונ ה ב מ ר כ ז : ח ות מ ת ה - M G B

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר