תקציר

עמוד:13

תקציר 13 רשאי לאשר בקשות בכפוף לסייגים ולהקשחת הנהלים שבצו המבוקש . כמו כן הביקורת השיפוטית עצמה יכולה לייצר תמריצים לסינון בקשות לא ראויות מצד גופי החקירה עוד טרם הגשתם לבית המשפט . עם זאת, מספר המקרים הזעום שבית המשפט דוחה בקשות להאזנת סתר או למעקב מקוון מציב סימן שאלה על יעילות הביקורת השיפוטית ומצדיק את בחינת הצורך ביצירת ערובות נוספות . בדין המשווה ניתן למצוא מנגנונים המתמודדים עם החשש שביקורת שיפוטית על צווי האזנת סתר תהפוך למכנית או תיטה לתמוך בשיטתיות בעמדת רשויות החקירה . בדין הבריטי למשל יש הוראות המבנות את שיקול הדעת השיפוטי במפורט, ובדין האמריקאי קיים מתווה שמסתייע בידיד בית המשפט — אדם חיצוני בלתי תלוי שהופך את הליך בקשת הצו, שנעשה ברגיל במעמד צד אחד, להליך אדוורסרי יותר . 4 . רשות פיקוח עצמאית ופיקוח פרלמנטרי הביקורת השיפוטית והמעין - שיפוטית על פעילות של מעקב אחר רשתות תקשורת היא ריאקטיבית, והתגובה שלה מוגבלת לבקשות או לצווים קונקרטיים . ביקורת כזו אינה מטפלת במקרים שהרשויות נמנעו בהם מלבקש צווים מתאימים בגלל היעדר חובה חוקית לעשות כן או בשל פרשנות מצמצמת של החובה הקיימת . אשר על כן, שיטות משפט מסוימות הסמיכו רשויות מינהלתיות או מעין - שיפוטיות לפקח בעצמן על פעילות המעקב המקוון של גופי הביטחון . בישראל רשות ההגנה על הפרטיות ( לשעבר רמו"ט — הרשות למשפט וטכנולוגיה ) היא הגוף המסדיר, המפקח והאוכף על פי חוק הגנת הפרטיות, חוק שירות נתוני אשראי וחוק חתימה אלקטרונית . עם זאת בשל הפטורים שבחוק הגנת הפרטיות אין הרשות מפקחת הלכה למעשה על פעילות מעקב מקוון של רשויות הביטחון ואכיפת החוק . אפשר שהקמת גוף מפקח עצמאי או הרחבת סמכויותיה של רשות ההגנה על הפרטיות, כדי שזו תוכל לפקח על התקינות של פעולות עיבוד הנתונים — ובכלל זה איסוף ושימור — הנעשות במסגרת מעקב אחר רשתות תקשורת לתכליות ביטחוניות או משטרתיות, תכניס שחקן נוסף שישמור על האינטרס לפרטיות של מושאי המידע . רצוי שיהיה זה גוף, שנוסף על עצמאותו יהיו לו גם מלוא

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר