|
עמוד:12
12 בן אדם, אם ירצה האל שסכאכיני ניהל בהן את היומן במתכונת של מכתבים ששלח לבנו, ששהה אז בארצות הברית לצורך לימודים . ככל הנראה לא נועד היומן 'למגֵרה' בלבד, אלא נכתב מראש בידיעה שיתפרסם ביום מן הימים . ואכן, היומן ראה אור בגרסה מקוצרת ב- ,1955 לאחר מותו, ואף תורגם לעברית ויצא לאור ב- ,1990 ובגרסה המלאה, בשפה הערבית, רק בשנים 2003 - 2010 . בתו של סכאכיני הַאלָה, מורה וסופרת, היא שערכה והוציאה לאור את הגרסה המקוצרת של יומניו, ולימים גם 4 פרסמה את זיכרונותיה, המבוססים על יומנה . נוסף על כך יצאו לאור ספרים וקובצי מאמרים בערבית על חייו של סכאכיני ועל 5 תלמידותרומתו לספרות ולבלשנות . החשוב שבהם, ככל הנראה, הוא ספרו של 6 וידידו הקרוב של סכאכיני, הסופר הפלסטיני הירושלמי אסחק מוסא אל-חוסיני . כמו כן כתב על אודותיו הסוציולוג וההיסטוריון הפלסטיני סלים תמארי, והוא שיזם את הוצאת יומניו של סכאכיני במלואם . הוא פרסם באנגלית ובערבית מאמרים 7 כתבהמבוססים על היבטים ביוגרפיים וחברתיים מתוך היומנים . גם נדים בוואלסה על יומניו של סכאכיני באנגלית, בעבודת המסטר שהגיש לאוניברסיטת ג'ורג'טאון, 8 ובמאמר שבו נדרש לשניות באופיו, כמי שחי בין מזרח למערב . לקוראי העברית מוכר סכאכיני בראש ובראשונה הודות לגדעון שילה, אשר תרגם לעברית את היומנים בגרסתם המקוצרת . שילה אף הקדים הקדמה חשובה לספר, פירט בה בקצרה תחנות מרכזיות בחייו של סכאכיני וסקר את פעילותו החברתית, הפוליטית והחינוכית . עוד כתב עליו בעברית גדעון 9 ויגרט, שהיה בין תלמידיו היהודים של סכאכיני . היסטוריונים נדרשו אף הם במחקריהם לסכאכיני, ובהם אלי כדורי ותום שגב, שסכאכיני היה אחת הדמויות 10 הראשיות בספרו ימי הכלניות . חשוב לציין גם את עבודת הדוקטור של יורם קהתי, שנכתבה באנגלית ולא פורסמה, ובה עסק בין השאר בסכאכיני המחנך 11 ובהשפעתו על התפתחות הלאומיות הערבית בתקופת המנדט . עם זאת, קהתי 4 סכאכיני, כזה אני ; שילה, כזה אני ; סכאכיני, יומנים ; ה' סכאכיני, ירושלים ואני . 5 חדאד, חייו, עמדותיו ; שנטי, הלשוני ; חאמד, התחייה ; יאע'י, חלוצי התחייה ; חסן, בין המוות לזיכרון . 6 חוסיני, הסופר החדשן . 7 תמארי, 'שנה אומללה' ; הנ"ל, 'קפה האביונים' ; הנ"ל, 'סלטאנה וחליל' ; הנ"ל, ההר נגד הים . 8 בוואלסה, 'סכאכיני' . 9 ויגרט, חיי עם הפלסטינים . 10 סכאכיני, כזה אני ; כדורי, 'דת ופוליטיקה' ; שגב, ימי הכלניות ; רדאי, 'קריסתו ועקירתו' ; הנ"ל, 'המעמד הבינוני' . 11 קהתי, 'תפקידם של מחנכים' .
|
|