|
עמוד:10
10 בן אדם, אם ירצה האל סכאכיני נחשב לנציג הבולט ביותר של המחנכים הפלסטינים אשר יזמו וכוננו חינוך פרטי מתקדם ( פרוגרסיבי ) ולאומי כחלופה לחינוך הממשלתי אשר הציעו העות'מאנים, אך בעיקר הבריטים, לאוכלוסייה הערבית בפלסטין בשנים 1920 - 1948 . רוב המנהיגים הפלסטינים התייחסו לממשלת המנדט כאל כוח אימפריאלי אשר ביקש לשלוט בהם כפי ששלט על עמים רבים בעולם, ובמסגרת זאת אף הציע מערכת חינוך מגויסת . גדולי המחנכים הפלסטינים, ובראשם ח'ליל טוטח, אִסְעאף אל-נשאשיבי, אחמד סאמֵח אל-ח'אלֵדי, גִ'בְּראיל כּאתוּל, מֻסטפא מֻראד אל-דבאע', עארֵף אל-בֻּדֵירי, אִסְחק מוסא אל-חוסיני, רפיק אל-תמימי ואחרים, הבינו שאין לסמוך על החינוך הממשלתי המנדטורי המגויס, שסבל ממגמתיות פוליטית מובהקת . זו באה לידי ביטוי בתכניות לימודים בסיסיות למדי, בהפקדת הניהול בעיקר בידי פקידים בריטים, בתקציבים דלים ובמידה ניכרת של פרימיטיביות מבחינת תכניות הלימודים המוצעות לתלמיד הערבי . ואולם אין עוררין על שהמחנך הבולט ביותר, אשר הטביע את חותמו בתחום החינוך הפלסטיני משלהי העידן העות'מאני ולאורך תקופת המנדט, היה האינטלקטואל הירושלמי המרתק והססגוני, ח'ליל אל-סכאכיני . יותר מכל מחנך פלסטיני אחר פיתח סכאכיני במשך עשרות שנים חינוך חלוצי, מתקדם, רב-תרבותי, דמוקרטי, לאומי ופן-ערבי והציעו לערבים . מאז שלהי התקופה העות'מאנית פעל סכאכיני פוליטית, ולקראת סוף מלחמת העולם הראשונה אף הצטרף לשורות המרד הערבי הגדול בהנהגתו של השריף חוסין . עם שובו לירושלים לאחר המלחמה הוא השתתף בראשית ההתארגנות הפוליטית של הפלסטינים בשנת ,1919 וביתו היה בית ועד למנהיגים בכירים ובהם חאג' אמין אל-חוסיני, שהיה בהמשך תקופת המנדט למנהיג התנועה הלאומית הערבית-פלסטינית . סכאכיני הוסיף להיות פעיל פוליטי במחצית הראשונה של שנות העשרים, אז השתתף בוועידות הפלסטיניות, היה חבר בוועד הפועל הערבי-פלסטיני 1 ולתקופה קצרה אף מילא את מקומו של מזכיר הוועד, ג'מאל אל-חוסיני . אולם פעילותו העיקרית הייתה ללא ספק בתחום החינוך . הוא היה מורה ומפקח וכתב סדרת ספרים ביסודות הוראת השפה הערבית . ועם זאת חשוב לציין שאי-אפשר להפריד בין פעילותו והגותו החינוכית לפעילותו הפוליטית-לאומית . סכאכיני היה למעשה חלוץ החינוך הלאומי המודרני בקרב הפלסטינים, וככזה היה אחד ממובילי המודרניזציה ומסוכניה בקרב האינטלקטואלים הפלסטינים . סכאכיני 1 על פעילותו הפוליטית באותה תקופה ראו : שילה, 'שיעור בציונות', עמ' 87 - 90 . בנימין ברשטיין ( עברי ) , עסקן ציוני שעלה לארץ מרוסיה ועסק ברכישת קרקעות, היה תלמידו של סכאכיני בשיעורים פרטיים בערבית בשנת 1914 . סכאכיני תיעד ביומנו את הוויכוחים הפוליטיים שניהלו במהלך השיעורים .
|
|