|
עמוד:8
| 8 ניהול כיתה מבנה הספר לספר ארבעה שערים . שלושת השערים הראשונים הם עיוניים באופיים, והשער הרביעי ( המופיע רק באינטרנט ) הוא מעשי וכולל הצעות למפגשים המדגימים כיצד ניתן ליישם את החלק העיוני של הספר במסגרות של הכשרת מורים והשתלמויות בבתי הספר . נפתח בפרק מבוא שכתבו אוה לאוטרשטיין-פיטליק ואליעזר יריב, ובו הם מציגים את התחום . הם מצביעים על הדילמות הכרוכות במלאכת ניהול כיתה ודנים במהותו של הניהול עצמו ובתפקיד המורה כמנהל וכמנהיג . בסיום הפרק מוצעים כיוונים חלופיים אחדים לניהול הכיתה . השער הראשון עוסק ביחסי הגומלין בין השותפים לעשייה החינוכית . היחסים הבין-אישיים בכיתה הם לדעתנו התשתית לכל הפעילות החינוכית, ולכן בחרנו לפתוח בהם את הספר . שער זה עוסק בשלושה היבטים . בפרק הראשון, 'יחסי מורים ותלמידים – המכשולים וההתמודדות עמם', עוסק אליעזר יריב ביחסים שבין המורה לתלמידים . הפרק מתמקד בארבעה מכשולים המקשים לפתח יחסים : ( 1 ) יחסים טקסיים ולא אותנטיים ; ( 2 ) שיח משובש בין מורים לתלמידים ; ( 3 ) השפעת המשקעים והרגשות השליליים על היחסים ; ( 4 ) היחס המפלה של המורה . סיום הפרק מציע כיצד להפוך את הכיתה לחממה של אכפתיות . בפרק השני, 'יחסי מורים-הורים', סוקר יריב את הסיבות ליחסים המתוחים בין הצדדים וגם מצביע על מוקדים אפשריים של שיתוף פעולה . בסיום מוצגים כמה דגמים מוצלחים של שיתופי פעולה בין בתי ספר לבין המשפחות והקהילה . בפרק השלישי, 'הכיתה כיחידה חברתית', סוקר יריב את הניהול החברתי כתחום מוזנח בבתי הספר בישראל . הפרק מסתיים בעקרונות ובמעשים שמורים ומחנכים יכולים לעשות כדי לגבש את הכיתה ולעודד התפתחות מוסרית ורכישת מיומנויות תקשורת בין-אישית . בפרק הרביעי, 'שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתה רגילה – עקרונות ואתגרים', סוקרת אסתר פירסטטר את התהליכים שהובילו לשילובם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות . הסקירה עוסקת בלחצים המופעלים על המורים ובדרכים המקצועיות והאישיות שבהן ניתן לפרוק ולהפיג אותם . בהמשך הפרק מתמקד הדיון בשני סוגי צרכים מיוחדים – בהפרעת קשב ובליקויי למידה – וכן בדרכים מעשיות להתמודד אִתם בכיתה . השער השני עוסק בקשר שבין ניהול הכיתה לבין סביבת הלימוד, ועניינו מבנה בית הספר, הנהלים והתקנונים ותלמידים עם צרכים מיוחדים שעל המורה
|
|