|
עמוד:12
ג ' ו נה ב ר ג ר 12 הם היו מודעים בחריפות לכך שהחלטה על רכישת מכונית מושפעת מדֵעות של חברים, ומהתפיסה שאנשים מגניבים או אנשים במעמד גבוה נוהגים במכונית כזאת . למעשה, הם הודו בנכונות רבה שלהשפעה החברתית יש תרומה מהותית להחלטה אֵילו מכוניות אנשים ירכשו . חוץ מאשר כשאותם "אנשים" היו הם עצמם . כשהם שקלו את החלטתו של אדם אחר לרכוש ב-מ-וו, השלכותיה של ההשפעה החברתית היו בולטות . הם זיהו בקלות שטעמו של אדם משתנה על סמך דעות של חברים או על סמך הלחץ להשתלב בחברה . אבל כשהפנו אותו מיקרוסקופ לבחינת ההחלטה שלהם עצמם לרכוש ב-מ-וו, פוף ! ההשפעה החברתית נעלמה . הם לא ראו שום עדות לנוכחותה . כשהציבו מראָה מול המעשים שלהם עצמם, הם כלל לא חשבו שהם פעלו מתוך השפעה חברתית . ולא מדובר רק במכוניות . גם במצבים אחרים מופיעה אותה א-סימטריה . בין שהיה מדובר בקניית בגדים, בהצבעה בסוגיות פוליטיות או באדיבות בנהיגה, אנשים הכירו בכך שלהשפעה החברתית יש השלכות . פרט למקרים שהיה מדובר בהם עצמם . אנשים הבינו כיצד ההשפעה החברתית באה לידי ביטוי בהתנהגות של אחרים, אבל לא בהתנהגות שלהם . הסבר אפשרי אחד הוא רְצִייָה חברתית . אולי אנשים חושבים שהם אינם מושפעים מאחרים, מכיוון שהשפעה נחשבת לדבר רע . החברה אומרת לנו להיות אנו עצמנו ולחיות חופשיים מהשפעות — לא להיות לֶמינגים וללכת עם העדר . אם השפעה נחשבת לדבר רע, אולי אנשים חושבים שהם לא מושפעים מפני שאינם רוצים לראות את עצמם באור שלילי . אבל זה לא פשוט כל כך . אפילו כשהשפעה נחשבת לדבר טוב, אנשים עדיין לא חשבו שהיא נוגעת להם . למשל, כשמבקרים במקום שלא מכירים היטב, הנימוס מחייב להתחשב במנהגים מקומיים . וכשבוחרים בגדים לאירוע רשמי, תלבושת "שובבה" בדרך כלל אינה דבר חיובי . ואף על פי כן, גם במצבים כאלה, כשהשפעה נחשבת לדבר טוב, אנשים עדיין לא חשבו שהם נתונים להשפעה . זה מכיוון שיש סיבה אפילו מתוחכמת יותר שבגללה אנחנו חושבים שההשפעה החברתית לא נוגעת לנו . אנחנו לא יכולים לראות אותה .
|
|